کیست آدنوما تخمدان

کیست آدنوما تخمدان

1401/11/01

کیست آدنوما تخمدان Cystadenoma

کیست آدنوما تخمدان نوعی تومور خوش خیم است که از بافت تخمدان ایجاد می شود . این کیست با مایعی از نوع مخاط پر می شود. Cystadenoma می تواند بسیار بزرگ شود و قطر آن به 12 اینچ یا بیشتر برسد.

نئوپلاسم هایا پی تلیال تخمدان ،60 درصد از کل تومورهای تخمدان و 40 درصد از تومورهای خوش خیم را تشکیل می دهند . آنها به عنوان تومورهای خوش خیم ، borderline یا بدخیم ، طبقه بندی می شوند.

 کیست آدنوما تخمدان، نئوپلاسم های_اپی_تلیال_خوش_خیم شایعی هستند که بسیار عالی پیش بینی می شوند.

این موضوع یکی از بخش های مهم در کیسیت شناشی می باشد.

معرفی انواع کیست آدنوما تخمدان

دو نوع  کیست آدنوما که از نوع شایع و پر تکرار می باشند.

کیست آدنوما سروزی : (Serous cystadenoma (SCA عموما خوش خیم هستند و تنها 10-5 درصد آنها قدرت بدخیمی حد فردی دارند و 25-20 درصد بدخیم هستند. 
سیست ادنوما سروزی در ابعاد 1 تا بیش از 30 سانت (میانگین 10 سانتی متر) متغیر است.

آنها دارای سطح بیرونی صاف و حاوی یک یا چند کیست دیواره نازک و پر از مایع شفاف و آبکی هستند. سیست ادنوما های سروز معمولاً یک طرفه هستند اما ممکن است چند وجهی باشند.

Cystadenoma

موسینوس سیست آدنوم : Mucinous cystadenoma یک تومور خوش خیم کیستیک است که توسط یک اپیتلیوم مخاطی ایجاد شده است. سیست آدنومای مخاطی 15-20 درصد از کل تومورهای تخمدان را تشکیل می دهد. آنها غالبا بسیار بزرگ می شوند و می توانند در شکم گسترش پیدا کنند. 
اوج بروز این نوع کیست در سنین 30 تا 50 سالگی است . تومورهای خوش خیم در 5-10 درصد موارد دو طرفه هستند.

سیست ادنوما های مخاطی از چندین کیست و غده تشکیل شده و دارای سطح صاف بوده و معمولاً چندوجهی و گاه یک طرفه هستند. اندازه آنها از چند سانتی متر تا بیشتر از 30 سانتی متر است؛ با میانگین 10 سانتی متر

علائم کیست آدنوما تخمدان

کیست ادنوما تخمدان در اندازه های 1 تا 3 سانتی متر معمولا خود را در طی سونوگرافی نشان می دهند. علائم و نشانه های مرتبط با تومورهای بزرگ خاص نیستند و معمولا شامل درد لگن ،نفخ و ناراحتی می شوند.

تشخیص کیست آدنوما تخمدان

چندین روش تصویربرداری برای تشخیص کیست ادنوما مفید است:

سونوگرافی لگن

Computed tomography: پرتونگاری مقطعی محاسبه ای  (سی تی) نوعی روش عکسبرداری برای تشخیص پزشکی است . که در آن یک پرتو افکن چرخان ،پرتوهای ایکس را به صورت محوری در اطراف بدن بیمار می تاباند.

داده های به دست آمده پس از پردازش توسط کامپیوتر ، تصویری دو بعدی از مقطعی از بدن بیمار را روی نمایشگر لامپ پرتو – کاتدی نمایش می دهند . با این روش تصویر سه بعدی نیز می توان به وجود آورد.

MRI

Magnetic resonance imaging : در تصویرسازی رزونانس مغناطیسی (MRI) ،که قبلا رزونانس مغناطیسی هسته‌ای (NMR) نامیده می‌شد ،برای تصویرسازی به جای استفاده از اشعه X از مغناطیس و امواج رادیویی استفاده می‌شود.

برای شناسایی کیست بهتر است از پزشک کمک  بگیرید.

سیست آدنوما تخمدان وبارداری

خانم پرایمی گراویدا ( بارداری اول)28 ساله در 8 هفته حاملگی با شکایت از اتساع شکم و به دنبال آن درد درد خفیف عمومی که در شکم بیش از 5 ماه  رشد یافته بود اما در 2 ماه گذشته شدت یافته بود از مرکز بهداشت محلی ارجاع شد. از نظر طبيعي درد کوتاه نبود و فقط در 2 ماه گذشته با حالت تهوع ، استفراغ گاهي و تنگی نفس در هنگام خواب همراه بود. وی هیچ سابقه ای از بیماری های کبدی یا بیماری کلیوی نداد. این یک بارداری برنامه ریزی شده بود و او قبل از بارداری هرگونه مشکل ناباروری یا استفاده از داروهای ضد بارداری را انکار می کرد. تاریخچه زنان و زایمان ، پزشکی گذشته و خانوادگی وی قابل توجه نبود. 
هنگامی که او برای اولین بار در A&E دیده شد ، او مانند یک خانم باردار فول ترم ، وضعیت عمومی و ویتامین های وی طبیعی بود. معاینه شکمی ، دیستشن  عمومی  شکم با یک ناف مسطح ، پهلوهای پر ، حساسیت منتشر وتریل مایع مثبت داشت.

سونوگرافی فوری شکم ، آسیت را ردکرد و توده بزرگ کیستیک شکمی مرکزی را نشان داد که کل شکم و لگن را پوشانده است. با توجه به بزرگی زیاد کیست ، منشاء آن را نمی توان به خوبی تعریف کرد. با این حال ، هیچ مدرکی مبنی بر وجود عنصر جامد و یا موارد جدا شده در کیست وجود ندارد. کبد ، طحال و کلیه ها طبیعی بودند و لوزالمعده دیده نمی شد. تصویر مورفولوژیکی کلی نشان دهنده بدخیمی نبود. یک سونوگرافی ترانس واژینال متعاقب یک کیسه حاملگی داخل رحمی با یک جنین زنده را تأیید کرد. یکی دیگر از انواع کیست ها، کیست های اندومتریوئید می باشند که در مقاله مربوطه به آن به طور کامل خواهیم پرداخت.

متخصص زنان یکی از بهترین راه ها برای تشخیص کیست می باشد.

نتایج آزمایشگاه وی نشان داد که کم خونی فقر آهن با پروفایلهای کبدی ، کلیوی و انعقادی طبیعی با ESR با 09m m  /hr (0-29 میلی متر در ساعت) وجود دارد. نشانگرهای تومور برای بدخیمی تخمدان مانند CA 125-- 27.0 U / ml ، CEA-- <0.5 ug / L ، Ca 19.9-- 55 U / ml و آلفا فتوپروتئین - 3.0 ug / L نیز در محدوده طبیعی بودند.

برای یافتن منشاء کیست رحم ، #سی_تی_اسکن به دلیل بارداری اولیه نسبتاً منع مصرف دارد و مشخص شد که برای اسکن MRI کلاستروفوبیک است. با توجه به بزرگی و منشاء نامشخص کیست ، گزینه جراحی برای برداشتن کیست به روش لاپاروسکوپی با بیمار مورد بحث قرار گرفت که وی  در صورتی که حین عمل مشکوک  به بدخیمی و  احتمال خطر سقط جنین یا زایمان زودرس پس از جراحی باشد ، در مورد نیاز  سالپنگواوفورکتومی انجام شود موافقت کرد. وی توسط تیمی ترکیبی از متخصص زنان و زایمان تحت عمل جراحی لاپاراسکوپی_سیستکتومی قرار گرفت.

⚠️نتیجه گیری

این مورد نشان می دهد که ، یک لاپاراسکوپی سیستکتومی تخمدان  در 8 هفته حاملگی برای یک کیست آدنوما بزرگ 7.5 کیلوگرم و در نتیجه تخلیه و بهبودی زودرس  با یک بارداری بی خطر همراه بود

  • ncbi.nlm.nih.gov
  • وب نوشت : راضیه فرقانی کارشناس مامایی
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما