آیا کیست هموراژیک (خونی) تخمدان خطرناک است؟

آیا کیست هموراژیک (خونی) تخمدان خطرناک است؟

1397/10/27

کیست هموراژیک(خونی) تخمدان چیست؟

آیا کیست هموراژیک (خونی) تخمدان خطرناک است و یا کیست هموراژیک تخمدان باعث نازایی میشود؟ ممکن است برای هر دلیلی غیر از تشخیص وجود کیست به پزشک مراجعه کرده باشید و پزشک این نوع کیست تخمدان را تشخیص داده باشد و در حال حاضر بسیار نگران باشید. خبر خوش این است که این  کیست برای همه افراد خطرناک نیست زیرا در بدن هر فردی به شکل متفاوتی بروز می کند. اما تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات دقیق تری از این کیست، درمان آن و نحوه جراحی کسب کنید.

علت تشکیل کیست هموراژیک تخمدان

در طول مدت زمان قاعدگی در خانم ها، بدن اندامی موقتی با نام جسم زرد یا corpus luteum تولید می کند تا به باروری کمک کند اما اگر این جسم زرد بیش از اندازه خونریزی انجام دهد موجب تشکیل کیست هموراژیک تخمدان می شود.
نوعی دیگر از کیست تخمدان با نام کیست فولیکولی وجود دارد که زمانی این کیست بوجود می آید که فولیکول تخمدان تخمک خود را رها نمیسازد و در عوض این فولیکول به کیست تبدیل می شود و میتواند باعث ایجاد کیست هموراژیک یا خونریزی کننده شود.

علت تشکیل کیست هموراژیک تخمدان چیست؟

آیا کیست هموراژیک بدخیم است؟

کیست هموراژیک یا خونی تخمدان از جمله کیست های خوش خیم تخمدان است که در اثر اختلال موضعی عملکرد تخمدان ایجاد میشود. معمولا کیست های هموراژیک (خونی) تخمدان خطر خاصی ندارند و با مصرف قرص های جلوگیری و یا حتی بدون مصرف دارو بعد از مدتی خون داخل کیست جذب میشود و کیست از بین میرود ، ولی گاها سایز کیست هموراژیک (خونی) تخمدان بسیار بزرگ میشود و ممکن است کیست در معرض پاره شدن و یا پیچ خوردگی تخمدان (تورشن) قرار گیرد و یا گاهی خونریزی داخل شکمی اتفاق می افتد که در این موارد باید بیمار به دقت تحت کنترل و بررسی قرار گیرد تا کیست برای بیمار مشکل حادی ایجاد نکند.

علائم کیست هموراژیک

علائم کیست تخمدان هموراژیک، می تواند نهفته و بدون هیچ گونه علامتی باشد و یا ممکن است با یک یا چند تا از موارد اشاره شده همراه باشد، ممکن است حتی شمایی که این مطلب را مطالعه می کنید تنها با آزمایش دادن به داشتن این نوع کیست پی برده باشید. با این حال برخی علائمی که ممکن است تجربه کنید شامل موارد زیر می شوند:

  • ناراحتی ناحیه شکمی تنها در یک طرف بدن
  • قاعدگی نامنظم
  • درد در هنگام مقاربت جنسی
  • احساس سنگینی در قسمت پایین شکم
  • ناباروری
  • سوزش سردل
  • درد ناحیه کمر 
  • درد در ناحیه لگن
  • فشار هنگام ادرار کردن یا دفع مدفوع
  • نفخ
  • سوء هاضمه
  • سیری زودرس
  • حالت تهوع
  • استفراغ

با این حال، این علائم خفیف و قابل کنترل هستند و با مشورت پزشک می تواند رفع شود اما اگر علائم شدیدی مانند درد شدید، تهوع و استفراغ مکرر و احساس ضعف دارید ممکن است به دلیل پارگی کیست و یا تجمع سریع خون رخ دهد.


کیست تخمدان چیست و چه علائمی دارد؟


آیا کیست هموراژیک باعث ناباروری میشود؟

به صورت کلی کیست هموراژیک تاثیر منفی بر روری باروری نمی گذارد. حتی اگر آنقدر این کیست بزرگ شده باشد که به یکی از تخمدان های شما آسیب رسانده باشد و پزشکان مجبور شوند یکی از تخمدان ها را بردارند، تا زمانی که تخمدان دیگر سالم باشد، می توانید باردار شوید. اما در برخی موارد کیست های خونی تخمدان ممکن است باعث معضلات بیشتری شوند و در این صورت نیاز به برداشتن هر دو تخمدان می باشد.

درمان کیست هموراژیک تخمدان

درمان کیست تخمدان هموراژیک  وابسته به اندازه کیست و علائمی که دارید است. علائم معمولاً شامل درد لگن، احساس پری یا سنگینی در شکم و نفخ می باشد . کیست ها معمولاً بر باروری زن تأثیر نمی گذارند اما در برخی موارد می توانند تاثیر گذار باشند که بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

دو تخمدان شما در دو طرف رحم شما قرار دارند که هر کدام به اندازه یک بادام می باشند، تخمک‌ها  در تخمدان‌ها رشد میکنند و در دوره‌های ماهانه در طول سال‌های باروری آزاد خواهند شد.

درمان کیست هموراژیک تخمدان

داشتن کیست تخمدان هموراژیک لزوما مشکلی نیست. اغلب اوقات، این کیست ها علائمی ایجاد نمی کنند و اغلب در طول معاینه لگن که به دلیل دیگری انجام می شود، پیدا می شوند. اگر کیست کوچک یا متوسط ​​است و باعث درد یا علائم دیگری برای شما نمی شود، متخصص شما احتمالاً نظارت بر آن را توصیه می کند.

مانیتورینگ ممکن است شامل انجام سونوگرافی لگن هر چند ماه یکبار برای بررسی اینکه آیا کیست تغییر کرده است، به خصوص اگر یک زن دارای علائم خاصی باشد. با این حال، به طور معمول، درمان دیگری مورد نیاز نیست. در بسیاری از موارد، کیست در عرض چند ماه خود به خود از بین می رود.

چه زمانی برای درمان کیست هموراژیک از جراحی استفاده می‌شود؟

اگر کیست بزرگتر از حدود 10 سانتی متر باشد، یا اگر باعث درد، احساس پری لگن یا علائم دیگر شود، معمولاً جراحی برای برداشتن آن توصیه می شود. برخی از کیست ها را می توان با برداشتن کل تخمدان خارج کرد. اما اگر کیست به اندازه‌ای به تخمدان آسیب رسانده باشد که هیچ بافت سالمی ذخیره نشود، جراح تمام تخمدان را برمی‌دارد.

به طور کلی کیست های هموراژیک تاثیر منفی بر باروری ندارند. حتی اگر یک تخمدان نیاز به برداشتن داشته باشد، تا زمانی که تخمدان دیگر سالم بماند، احتمالاً می‌توانید باردار شوید. این فرض را بر این می‌گذارد که شما مشکلات پزشکی دیگری که می‌تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد، ندارید. تنها زمانی که ممکن است باروری در نتیجه کیست های تخمدان خونریزی دهنده مشکل ساز شود، زمانی است که کیست در هر دو تخمدان ایجاد می شود و هر دو تخمدان باید برداشته شوند.

سرکوب و جلوگیری از به وجود آمدن کیست‌های هموراژیک

هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری از ایجاد کیست های تخمدان خونریزی دهنده جدید وجود ندارد. برخی شواهد نشان می دهد که سرکوب تخمک گذاری با مصرف قرص های ضد بارداری می تواند خطر کیست تخمدان را کاهش دهد. اما این همیشه موثر نیست.

انجام معاینات منظم لگن یکی از راه‌های اطمینان از یافتن هرگونه تغییر جدید در تخمدان‌ها، از جمله کیست‌های جدید، در اسرع وقت است. همراه با آن معاینات، به تغییرات در چرخه ماهانه خود توجه کنید، از جمله علائمی که ممکن است همراه با قاعدگی باشد که برای شما عادی نیست یا بیش از چند دوره طول می کشد. علائمی که باید مراقب باشید عبارتند از درد مداوم لگن، احساس پری یا سنگینی در لگن، و درد در حین رابطه جنسی یا در حین اجابت مزاج. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد علائم یا تغییراتی که ممکن است متوجه شوید صحبت کنید. - دکتر کریستینا باتلر، مامایی و زنان، کلینیک مایو، فینیکس

آیا کیست هموراژیک با کیست اندومتریوما متفاوت است؟

گاها افتراق کیست های (خونی) هموراژیک از کیست شکلاتی یا اندومتریوما توسط سونوگرافی داده نمیشود و باید با استفاده از آزمایشات و سونوگرافی کنترل و معاینات این افتراق را ایجاد نمود. اهمیت افتراق کیست هموراژیک (خونی) از اندومتریوما (کیست شکلاتی) چیست؟

کیست هموراژیک (خونی) معمولا عارضه ای برای تخمدان ایجاد نمیکند ولی کیست های اندومتریوما یا شکلاتی میتوانند با عوارض جدی مانند چسبندگی ها و نازایی و حتی مشکلات ادراری و گوارشی جدی همراه باشند ، لذا افتراق این دو بیماری از هم بسیار حایز اهمیت میباشد.

کیست هموراژیک (خونی) ممکن است در یک دوره از سیکل قاعدگی همراه با درد و علایم نامنظمی قاعدگی باشد ولی کیست شکلاتی (اندومتریوما) علایمش به صورت مزمن میباشد. البته گاها هر دو کیست هم بدون هیچ علامتی و به صورت یک یافته اتفاقی در سونوگرافی کشف شده است.

کیست هموراژیک (خونی) ممکن است در یک دوره از سیکل قاعدگی همراه با درد و علایم نامنظمی قاعدگی باشد.

آشنایی با انواع کیست ها و توده های تخمدانی


آیا کیست هموراژیک باعث عقب افتادن پریود میشود؟

بله می تواند باعث تاخیر پریود شود. به طور کلی کیست های تخمدان می توانند منجر به مشکلاتی در چرخه قاعدگی شوند، مثل پریود های سنگین، نامنظم و لکه بینی که به صورت خونریزی غیر طبیعی واژن بین دوره ها است. مشکلات چرخه قاعدگی زمانی رخ می دهد که کیست هورمون های جنسی تولید کند و باعث بیشتر شدن پوشش داخلی رحم شود.

تخمدان کیست ساز یعنی چه؟

بهترین درمان برای اندومتریوز و کیست شکلاتی تخمدان چیست؟ جراحی ، دارو یا هیچ کدام؟

معمولا برای بیماران اندومتریوزی سوالات زیادی مطرح میشود که اغلب پاسخ های متفاوت و گاها متناقضی از پزشکان مختلف میشنوند و سردر گم میشوند که بالاخره کدام روش درمانی برای درمان بیماری اندومتریوز یا کیست شکلاتی مناسب تر است؟

سوالات رایجی که اغلب توسط بیماران در مورد اندومتریوز و یا کیست شکلاتی پرسیده میشوند از این قبیل هستند:

  • اندومتریوز چیست؟
  • کیست شکلاتی تخمدان چیست؟
  • آیا اندومتریوز و کیست شکلاتی تخمدان باعث نازایی میشود؟
  • آیا اندومتریوز و اندومتریوما باعث سرطان میشوند؟
  • چرا من اندومتریوز دارم؟
  • علت ایجاد اندومتریوز چیست؟
  • علت ایجاد کیست شکلاتی تخمدان چیست؟

رحم عضو گوشتی در بدن خانم هاست که پس از شروع بلوغ در خانم ها در این عضو خونریزی قاعدگی به صورت ماهیانه اتفاق می افتد، و در واقع همان کیسه ای است که محل رشد و نمو و نگهداری جنین در دوران بارداری میباشد، این عضو از لایه های مختلفی تشکیل شده است که داخلی ترین لایه به نام اندومتر میباشد که هر ماه ریزش نموده و باعث خونریزی قاعدگی میشود.

به دلایلی اغلب ناشناخته قسمتی از این بافت اندومتر در بیرون از بافت رحم شروع به نفوذ و تکثیر میکند که هر ماه تحت تاثیر هورمون های زنانه این بافت هم در محلی خارج از محل نرمال اندومتر دچار خونریزی قاعدگی میشود که باعث بیماری اندومتریوز و کیست شکلاتی تخمدان میشود. خون قاعدگی که هر ماه از داخل رحم و از طریق واژن خارج میشود به عنوان رگل یا خونریزی پریود انجام میشود ولی خونی که از بافت های اندومتریوز بیرون میاید در شکم میماند و گاها طریق لوله های رحمی به رحم راه پیدا میکند و به صورت لکه بینی خارج میشود. بافت زنده و با قابلیت رشد اندومتریوز در مناطقی که نفوذ نموده ممکن است گسترش نموده و در صورت رشد به داخل تخمدان به صورت کیست شکلاتی یا اندومتریوما در میآید و در صورت چسبیدن و نفوذ به بافت های اطراف رحم مانند لوله های رحمی، روده ها ، مثانه ،حالب و یا واژن به عنوان بافت اندومتریوز در آن محل میشود.


در تالار گفتگو: علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک


مهار اندومتریوز

گاها اندومتریوز در فضای بین روده و واژن نفوذ میکند و حتی ممکن است از واژن بیرون بزند. نفوذ اندومتریوز در این ناحیه میتواند با دردهای شدید در زمان نزدیکی همراه باشد. در واقع در مورد این که علت اصلی ایجاد اندومتریوز چیست تحقیقات زیادی در تمام مراکز علمی دنیا صورت گرفته است ولی هنوز هیچ دلیل قطعی برای ایجاد بیماری اندومتریوز و کیست شکلاتی مطرح نشده است. برگشت خون قاعدگی به داخل شکم، عوامل مربوط به سیستم ایمنی،اشکالات آناتومیک رحمی، ژنتیک و آلودگی هواو ……از عوامل مطرح شده در احتمال ایجاد این بیماری عنوان شده اند. با توجه به این که بارداری باعث مهار رشد بیماری اندومتریوز میشود و سنین ازدواج و بارداری در حال افزایش است.


درباره پولیپ های اندومتر چه می دانید؟

آیا بین کیست تخمدان و باروری ارتباطی وجود دارد؟


اندومتریوز و کیست شکلاتی تخمدان از دسته بیماریهای خوش خیم محسوب میشوند و به ندرت همراه با خطر سرطانی شدن هستند و این احتمال و خطر تا حدی قابل چشم پوشی است. چسبیدن بافت اندومتریوز و کیست شکلاتی تخمدان به اطراف میتواند باعث اختلال در عملکرد تخمدان ها ، لوله ها و رحم شود.


در تالار گفتگو: کیست رحم و کیست تخمدان چه تفاوتی با هم دارند؟


درمان خانگی کیست هموراژیک

رژیم غذایی مفید برای بهبود وضعیت سیستم ایمنی که میتواند در بهبود اندومتریوز میتواند مفید باشد:

  • لوبیا
  • نخود فرنگی
  • عدس
  • پیاز
  • سیر
  • هویج
  • ماست
  • دانه های جوانه زده و زنجبیل است.

همچنین کاهش استرس های محیطی، ورزش منظم و نوشیدن مقادیر زیاد آب و پرهیز از مصرف پوست میوه ها نیز از موارد توصیه شده برای کاهش احتمال بیماری اندومتریوز میباشد.

سخن پایانی

امیدوار هستیم این مطلب برای شما مفید بوده و به پاسخ سوالات خود رسیده باشید، برای دریافت راهنمایی های بیشتر می توانید با خانم دکتر راضیه فرقانی، بهترین کارشناس مامایی در خزانه درباره کیست خونی یا هموراژیک ارتباط برقرار کنید و به شکل حضوری از ایشان نوبت دریافت کنید.

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما

زینب
1401/11/23

کیست کلاله وهمراژیک به ابعاد33در24میلی و فولیکول به سایز 22میلیمشاهده میشود و مایع آزاد لگن به عمق 39میلی یعنی چی اصلا خطر ناک هست یا نه ممنون میشم راهنماییم کنید