کیست ساده تخمدان پس از یائسگی

کیست ساده تخمدان پس از یائسگی

1400/09/27
کیست ساده تخمدان پس از یائسگی
درزنان یائسه ویا در زنانی که دوره قاعدگی آنها متوقف شده است شایع‌ترین علل کیست تخمدان عبارتند از:
  1.  رشد غیر سرطانی
  2. جمع شدن مایع در تخمدان
در زنان یائسه، رشدهای جدید روی یا اطراف تخمدان تا حدودی بیشتر از زنان در دوران پیش از یائسگي یبه دلیل سرطان ایجاد می شود.
 
اکثر مطالعات شیوع کیست های  ساده و تک حفره ای آدنکس را در زنان بدون علامت و یائسه 3 تا 18 درصد تخمین می زنند که بیشتر این کیست ها قطری کمتر از 5 سانتی متر دارند. مطالعات اولیه نشان داد که خطر بدخیمی برای این کیست‌های آدنکس بدون علامت در بیماران یائسه تا 7 درصد است، اما مطالعات بعدی شیوع کمتر از 1 درصد را در کیست‌های کوچک نشان داد. در این بیماران، تکرار سونوگرافی در 4-6 هفته همراه با مطالعات CA125 در یک مرکز سرپایی قابل انجام است. نیمی از کیست های بدون علامت کوچکتر از 5 سانتی متر در 2 ماه بهبود می یابند، اما افزایش سطح CA125 یا افزایش اندازه یا  کیست سپتوم دار  وکمپلکس بودن آن ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.
مراقبت های بعدی مهم است، زیرا خطر بدخیم بودن نئوپلاسم تخمدان از 13 درصد در بیماران پیش از یائسگی به 45 درصد در بیماران یائسه افزایش می یابد. 
 
آیا سرطان تخمدان دارم؟
 اگرچه سرطان تخمدان شایع ترین علت کیست تخمدان نیست، بسیاری از زنانی که کیست در آنها تشخیص داده می شود نگران این هستند که ممکن است سرطان داشته باشند. سرطان تخمدان در زنانی که دارای موارد زیر هستند بیشتر است:
  • استعداد ژنتیکی سرطان تخمدان (به عنوان مثال، سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا سرطان های مرتبط)
  • سابقه قبلی سرطان پستان یا دستگاه گوارش
  • کیستی که پیچیده به نظر می رسد (کیستی با نواحی جامد، ندول روی سطح یا چندین ناحیه پر از مایع)
  • جمع آوری مایع (به نام آسیت) در لگن یا شکم در طول آزمایش تصویربرداری یافت می شود
 
با این حال، زنان بدون سرطان نیز ممکن است این ویژگی ها را داشته باشند. در بیشتر موارد، آزمایشات بیشتر برای اندازه گیری احتمال سرطان توصیه می شود. اگر پزشک شما نگران است که ممکن است سرطان تخمدان داشته باشید، ممکن است توصیه کند که با یک پزشک متخصص به نام انکولوژیست زنان ملاقات کنید. این پزشکان در زمینه درمان جراحی سرطان تخمدان آموزش دیده اند و می توانند شانس بقای شما را افزایش دهند. در زنان یائسه، تصمیم برای تحت نظر گرفتن انتظار به آزمایش اولیه (سونوگرافی و آنتی ژن سرطانی 125 [CA 125]) بستگی دارد. اگر کیست سرطانی به نظر نمی رسد،  مراقبت وفالو انتظار  ممکن است یک گزینه باشد و شامل سونوگرافی لگن و اندازه گیری CA 125 هر سه تا شش ماه یکبار به مدت یک سال یا تا زمانی که کیست برطرف شود. با این حال، کیست تخمدان همیشه در زنان یائسه برطرف نمی شود. اگر سطح CA 125 افزایش یابد یا کیست رشد کند یا ظاهر آن تغییر کند، ممکن است جراحی برای برداشتن کیست توصیه شود.
 
درمان
جراحی
در شرایط زیر ممکن است جراحی توصیه شود:
  • کیست باعث درد یا فشار مداوم می شود یا ممکن است پاره شود یا بپیچد: کیست‌های بزرگ (بیش از 5 تا 10 سانتی‌متر) در مقایسه با کیست‌های کوچک‌تر به احتمال بیشتری نیاز به جراحی دارند. با این حال، اندازه بزرگ سرطانی بودن کیست را پیش بینی نمی کند.
  • اگر کیست مشکوک به سرطان به نظر برسد:اگر شما عوامل خطر سرطان تخمدان را دارید یا کیست در مطالعات تصویربرداری سرطانی به نظر می رسد، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما جراحی را توصیه کند.
  • اگر شک به سرطان تخمدان کم است اما کیست پس از چندین سونوگرافی برطرف نشد، ممکن است پس از مشورت با پزشک خود، آن را حذف کنید. با این حال، برداشتن جراحی معمولاً در این مورد ضروری نیست.
  • اگر برای برداشتن کیست تخمدان نیاز به جراحی باشد، این عمل معمولاً در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می‌شود. اینکه جراحی فقط شامل برداشتن کیست یا کل تخمدان باشد بستگی به سن شما و آنچه در طول عمل پیدا می شود دارد. 
مثلا:
در صورت مشکوک بودن به سرطان، کل تخمدان باید برداشته شود زیرا بریدن کیست سرطانی ممکن است منجر به گسترش سرطان شود. در برخی موارد، کل تخمدان برداشته می شود و کیست خوش خیم است. اگر کیست غیرسرطانی به نظر می‌رسد و می‌توان از طریق برش‌های کوچک برداشته شد، ممکن است به روش لاپاراسکوپی (از طریق چندین برش کوچک) برداشته شود و ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید. اگر کیست بزرگ باشد یا مشکوک به سرطان باشد، ممکن است نیاز به یک برش باز باشد (به نام لاپاراتومی) و جراح ممکن است نیاز به برداشتن کل تخمدان و بافت های اطراف داشته باشد.
 
اوفورکتومی دوطرفه
اوفورکتومی دوطرفه و اغلب هیسترکتومی در بسیاری از زنان یائسه مبتلا به کیست تخمدان به دلیل افزایش بروز نئوپلاسم در این جمعیت انجام می شود.
 
منابع 
www.uptodate.com
www.medscape .com
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما