جفت سر راهی در بارداری

جفت سر راهی در بارداری

1402/10/05

ویژگی های رادیوگرافی سونوگرافی با توجه به تروفوتروپیسم جفت ، تشخیص جفت پرویا معمولاً قبل از 20 هفته انجام نمی شود. در طی  آنومالی اسکن 18 تا 21 هفته ای معمول ، فاصله بین لبه تحتانی جفت وسوراخ داخلی دهانه رحم اندازه گیری می شود.

انوع جفت سرراهی

جفت سرراهی بسته به ارتباط و فاصله تا سوراخ داخلی   دهانه رحم  به چهار درجه تقسیم  شود:

درجه I جفت سرراهی  low lying

جفت در قسمت تحتانی رحم قرار دارد اما لبه تحتانی آن به سوراخ داخلی دهانه رحم نمی رسد (یعنی لبه پایینی 0.5-5.0 سانتی متر ازسوراخ داخلی دهانه رحم).

درجه ll جفت سرراهی مارژینال

بافت جفت به حاشیه  داخلی سوراخ داخلی دهانه رحم می رسد ، اما آن را نمی پوشاند

درجه III جفت سرراهی پارشیل

جفت سرراهی پارشیل بخشی از سوراخ داخلی دهانه رحم  را می پوشاند

درجه llll جفت سرراهی کامل

جفت به طور کامل os  سوراخ داخلی دهانه رحم را پوشش می دهد
بعضی اوقات نمرات I و II به عنوان پرویا "مینور" یا "پارشیل" شناخته می شوند ، و درجه های III و IV به عنوان پرویا ماژور  خوانده می شوند.

ویژگی های رادیوگرافی

در ادامه در نوین ماما همراه ما باشید تا با ویژگی های رادیو گرافی آشنا شوید.

سونوگرافی

با توجه به تروفوتروپیسم جفت ، تشخیص جفت پرویا معمولاً قبل از 20 هفته انجام نمی شود.

در طی اسکن مورفولوژی 18 تا 21 هفته ای معمول ، فاصله بین لبه تحتانی جفت وسوراخ داخلی دهانه رحم اندازه گیری می شود. اگر در چند سانتی متر از دهانه رحم قرار داشته باشد ، باید یک سونوگرافی تکراری در هفته 32  انجام شود تا اطمینان حاصل شود که لبه جفت از دهانه رحم فاصله گرفته است .

MRI

یک روش تصویربرداری استاندارد طلایی برای جفت و ارتباط آن با دهانه رحم است ، اگرچه در اکثر موارد لازم نیست. تصاویر ساژیتال به بهترین نحو ارتباط جفت با  سوراخ داخلی رحم را نشان می دهد.

درمان و پیش آگهی

جفت low lying در اسکن مورفولوژی سه ماهه دوم نسبتاً شایع است. با رشد جنین و گسترش رحم ، قسمت سگمان تحتانی رحم نازک می شود و به صورت نامتناسب رشد می کند ، به طوری که در بیشتر موارد جفت با یک مطالعه پیگیری (که معمولاً در هفته های 32-34 انجام می شود) به شکل low lying نیستند

در صورت وجود جفت پرویا کامل  ، برای جلوگیری از خطر خونریزی جنین و مادر ، یک سزارین برای زایمان لازم است.

  • تشخیص های افتراقی
  • مثانه پر
  • انقباض لوکال میومتری 

اینها می توانند باعث شوند جفت نسبت به آنچه که وضعیت واقعی آن است (به خصوص در اسکن سه ماهه دوم) به قسمت داخلی دهانه رحم نزدیکتر باشد. در صورت وجود مشکوک به پرویا، همیشه باید تصاویر  بدست آید.

گاهی اوقات ، یک هماتوم زیر کوریونی که روی دهانه رحم گسترش می یابد ، می تواند همانند جفت پرویا باشد ، به خصوص اگر خونریزی هنوز اکوژنیک باشد. تصویربرداری پیگیری برای تشخیص افتراقی این دومفید خواهد بود.

نکات عملی

اسکن سونوگرافی transvaginal برای ارزیابی  جفت پرویا دقیق تر است ، اسکن  شکمی ممکن است  تشخیص اضافی در یک چهارم موارد باشد
هنگامی که در سه ماهه دوم مشاهده شد ، باید یک سونوگرافی سونوگرافی در سه ماهه سوم (هفته های 32-34 پوند) برای ارزیابی مجدد وضعیت جفت انجام شود.

  • https://radiopaedia.org
  • ترجمه وتدوین : راضیه فرقانی
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما