اسکار سزارین چیست؟

اسکار سزارین چیست؟

1402/09/13

چرا اسکار سزارین به من آسیب می‌زند و در مورد آن چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

یکی از عوارض جانبی ناخوشایند و گاهی شگفت‌انگیز سزارین این است که زخم‌های سزارین ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از بهبود جای زخم همچنان دردناک باشند. در حالی که درد جای زخم سزارین در 6 تا 8 هفته پس از تاریخ سزارین انتظار می رود، زمانی که ماه ها یا سال ها بعد به درد ادامه می دهد می تواند گیج کننده باشد.

درد مزمن اسکار سزارین، که به عنوان دردی که بیش از 3 ماه پس از زایمان ادامه می یابد، تعریف می شود، در 25 درصد از افرادی که زایمان سزارین می کنند، رخ می دهد. خوشبختانه، هنگامی که علت ادامه درد اسکار سزارین را شناسایی کردیم، می‌توانیم درمان مناسب را برای کمک به کاهش درد و حساسیت شما شناسایی کنیم.

در این مقاله، انواع اسکارهای سزارین، علائم رایج مرتبط با اسکار سزارین، گزینه‌های درمانی مختلف و کارهایی که می‌توانید برای کاهش درد در جای زخم سزارین انجام دهید، را بررسی می‌کنیم.

اسکار سزارین چیست؟

در طی جراحی سزارین، یک برش (معمولاً افقی اما گاهی به صورت عمودی) در قسمت پایین شکم ایجاد می شود. در حالت افقی، برش در اطراف خط بیکینی ایجاد می شود. برای انجام سزارین، جراح باید هر لایه از دیواره شکم و رحم را برش دهد تا به نوزاد برسد. پس از تولد نوزاد و خارج شدن جفت از رحم، برای بستن محل برش بخیه زده میشود.

در حالی که برش یک اسکار سطحی ایجاد می کند که می توانیم روی پوست ببینیم، مهم است که توجه داشته باشیم که بافت اسکار در تمام لایه های پوست، فاسیا و بافت عضلانی گسترش می یابد. در واقع، در حالی که می‌توانیم بخیه‌ها یا چسب‌ها را روی پوست ببینیم، لایه‌های بافت عمیق‌تر نیز بخیه می‌شوند.

اگر تا به حال اطراف جای زخم خود احساس کرده اید و متوجه برآمدگی زیر پوست شده اید، ممکن است احساس بخیه داخلی داشته باشید. بنابراین وقتی در مورد اسکار سزارین صحبت می کنیم، تنها به جای زخم سطحی اشاره نمی کنیم، بلکه لایه های عمیق تر را نیز در نظر می گیریم. 
از آنجایی که افراد پس از زایمان در چهار تا شش هفته اول پس از سزارین تحرک کمتری دارند و اغلب از بافت اطراف اسکار محافظت می‌کنند، سفتی و محدودیت‌های اضافی در بدن می‌تواند به محدودیت‌های بیشتر شکم و اسکار کمک کند.

انواع بافت اسکار سزارین 

بافت اسکار نوعی بافت است که پس از جراحی یا آسیب ایجاد می شود - در این مورد، سزارین. اما همه جای زخم ها به یک شکل تشکیل نمی شوند. برخی از انواع اسکار ممکن است در نتیجه عفونت یا افزایش ترومای بافتی ایجاد شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در نتیجه ژنتیک خود مستعد ابتلا به انواع خاصی از اسکار باشند. برخی از انواع متداول بافت اسکار که می توانند در سزارین ایجاد شوند عبارتند از:

اسکار هایپرتروفیک

اسکارهای هایپرتروفیک قرمز و برجسته هستند، اما خارج از مرزهای ناحیه برش اصلی گسترش نمی‌یابند. اسکار هیپرتروفیک به عنوان پاسخی به بهبود زخم رخ می دهد و یک اسکار برجسته و قرمز ایجاد می کند. اغلب ظاهر در عرض 6 ماه تا چند سال بهبود می یابد. ژنتیک ممکن است در ایجاد این نوع اسکار نقش داشته باشد.

اسکارهای کلوئیدی

اسکارهای کلوئید بیشتر قابل توجه هستند زیرا به طور مشابه قرمز (در برخی موارد بنفش، سفید یا رنگ پوست روشن تر از ناحیه اطراف) و برجسته هستند. با این حال، این اسکارها فراتر از مرز برش اصلی گسترش می یابند. در حالی که ما دقیقاً مطمئن نیستیم که چه چیزی باعث ایجاد اسکارهای کلوئیدی می شود، به نظر می رسد یک پیوند ژنتیکی وجود دارد.

چسبندگی در اسکار

گرچه نوع خاصی از اسکار نیست، چسبندگی می‌تواند به نوع خاصی از ظاهر اسکار کمک کند که برخی آن را نگران‌کننده می‌دانند. همانطور که در بالا ذکر شد، جای زخم سزارین شما چندین لایه زیر پوست دارد. هنگامی که چسبندگی یا محدودیت های اسکار در هر یک از این لایه ها ایجاد می شود، این می تواند  ظاهر یک اسکار فرورفته ویا یک اسکار  با ظاهر برجسته را ایجاد کند. چسبندگی یک اتفاق طبیعی در بدن  درطول دوره بهبودی وترمیم زخم اتفاق می افتد... اما درمان‌های خاصی که در زیر به آنها خواهیم پرداخت، می‌توانند به کاهش ظاهر مرتبط با آن‌ها کمک کنند.

درک انواع اسکارهایی که ممکن است از سزارین ایجاد شوند برای تعیین نحوه درمان درد اسکار مفید است، زیرا هر نوع یا اسکار ممکن است از درمان‌های متفاوتی بهره مند شود.

چه علائم دیگری با درد اسکار سزارین همراه است؟

بهبود بافت در تمام سال اول بعد از سزارین اتفاق می افتد. سزارین به زمان قابل توجهی نیاز دارد زیرا برش هایی در تمام لایه های شکم از جمله پوست، ماهیچه های شکمی، فاسیا، بافت چربی، صفاق و رحم برای زایمان ایجاد می شود.

درد و سایر علائم در اسکار سزارین معمولاً در 6 هفته اول پس از زایمان بهبود می یابد، اما همیشه اینطور نیست. از هر 4 نفر، 1 نفر در 3 ماه پس از زایمان همچنان به درد جای زخم سزارین ادامه می‌دهند و اگر درمان نشود، برخی ممکن است سال‌ها درد را تجربه کنند. برخی از شایع ترین علائم مرتبط با درد اسکار سزارین عبارتند از:

  • حساسیت و ناراحتی در محل اسکار، یا بالای یا زیر اسکار
  • احساس سوزش اطراف جای زخم و پایین شکم
  • قرمزی یا تغییر رنگ در اسکار و ناحیه اطراف آن
  • تورم در محل اسکار یا در ناحیه
  • درد هنگام اعمال فشار به جای زخم یا ناحیه اطراف آن
  • درد دردناکی که در موقعیت‌های خاص یا هنگام انجام ورزش‌هایی که ناحیه شکم را هدف قرار می‌دهند بدتر می‌شود
  • مشکل در حرکت ناحیه آسیب دیده به دلیل سفتی
  • کاهش احساس در اسکار یا بافت اطراف

در حالی که این علائم شایع هستند، قابل درمان هستند. اگر بیش از 6 هفته پس از زایمان، درد را با اسکار سزارین خود تجربه می کنید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که بافت شما به درستی بهبود می یابد و هیچ نشانه ای از عفونت وجود ندارد. اما اگر درد شما فراتر از زمان بهبود زخم ادامه داشت، با یک فیزیوتراپیست کف لگن کار کنید که می تواند به شناسایی علت درد شما و ایجاد یک برنامه درمانی شخصی کمک کند.

درمان درد اسکار سزارین

تعدادی درمان و تکنیک وجود دارد که می تواند درد و ناراحتی ناشی از اسکار سزارین را کاهش دهد. درد جای زخم سزارین می تواند ناشی از سفتی عضله، فاسیا یا اعصاب تحریک شده و حساس باشد. چندین گزینه برای درمان درد جای زخم سزارین وجود دارد. برخی از رایج ترین مواردی که فیزیوتراپ کف لگن شما ممکن است استفاده کند عبارتند از:

  • استفاده از لباس زیر فشرده، ماسک یا صفحات سیلیکون ژل
  • ماساژ اسکار در خانه یا توسط فیزیوتراپیست آموزش دیده انجام می شود
  • سوزن خشک
  • حجامت اسکار و بافت اطراف
  • کشش و تقویت عضلات اطراف جای زخم
  • انتشار میوفاشیال
  • تمرینات سیستم عصبی
  • موبیلیزاسیون ستون فقرات لگن و کمر
  • فیزیوتراپی کف لگن برای اسکارهای سزارین

فیزیوتراپی برای اسکارهای سزارین یک گزینه درمانی رایج و موثر برای رفع درد طولانی مدت است. حرکت دستی اسکار یکی از رایج‌ترین تکنیک‌ها است و شامل اسکار سزارین و آزادسازی بافت اطراف آن است. این رهاسازی همچنین ممکن است شامل روش‌های اضافی مانند حجامت، گراستون یا سوزن خشک باشد.

فیزیوتراپیست کف لگن همچنین می‌تواند به رفع هرگونه ضعف مربوط به دیاستاز عضله راست شکمی که ممکن است به ناراحتی شکمی شما کمک کند. بازیابی قدرت شکم بعد از سزارین می‌تواند ترسناک باشد و PT کف لگن می‌تواند به شما در تعیین رویکرد مناسب برای بدنتان کمک کند.

سوالات متداول درباره درد اسکار سزارین

چرا جای سزارین سال ها بعد درد می کند؟

اسکارهای سزارین ممکن است ماه ها یا سال ها پس از جراحی دردناک باشند، اما این درد قابل درمان است. درد مزمن اسکار سزارین به دلایل مختلفی از جمله جای زخم و محدودیت‌های عضلانی اطراف، اعصاب حساس و الگوهای حرکتی تغییر یافته ناشی از ادامه درد رخ می‌دهد.

 درد مزمن لزوماً نشانه این نیست که مشکلی با اسکار یا خود بافت شما اشتباه است، اما این بدان معنا نیست که درد واقعی نیست. درد مزمن اسکار را می‌توان با ترکیبی از درمان دستی و ورزش برای کمک به بهبود تحرک اسکار، کاهش چسبندگی و حساسیت سیستم عصبی، و تغییر هر گونه الگوی حرکتی تغییر داده‌شده برای ایجاد بهترین احساس درمان کرد.

اسکار سزارین بعد از جراحی چه مدت درد دارد؟

درد جای زخم سزارین معمولاً 4 تا 6 هفته طول می کشد و به طور مداوم هفته به هفته بهبود می یابد. با این اوصاف، برخی افراد برای مدت طولانی تری درد و حساسیت را در جای زخم خود تجربه می کنند. عوامل مختلفی در مدت زمان صدمه دیدن اسکار سزارین نقش دارند، از جمله ژنتیک، تغذیه، هیدراتاسیون، خواب، تجربه زایمان فردی و موارد دیگر. اگر بیش از 6 هفته پس از زایمان همچنان درد را تجربه می کنید، برای قرار ملاقات در اینجا با ما تماس بگیرید.

اسکار سزارین چقدر طول می کشد تا برش های داخلی بهبود یابد؟

تقریباً 4 تا 6 هفته طول می کشد تا جای زخم سزارین در سطح پوست بهبود یابد. این به اندازه کافی زمان برای بهبودی رحم و دیواره شکم نیز می دهد. بهبودی اسکار تا 2 سال پس از جراحی ادامه خواهد داشت.

چرا جای سزارین من از یک طرف درد می کند؟

در برخی موارد، درد اسکار ممکن است ناشی از تنش یا فشار در ناحیه شکم به دلیل تشکیل بافت اسکار برش سزارین باشد. در موارد دیگر، جای زخم سزارین ممکن است به دلیل تجمع بافت اسکار دردناک باشد. داشتن درد یک طرفه یا یک طرفه غیرطبیعی نیست و نشانه نگرانی بیشتر نیست مگر اینکه همراه با قرمزی، گرما، تورم یا ترشح از جای زخم باشد. اگر این درد جدید است، توصیه می کنیم همیشه با تیم پزشکی خود مشورت کنید.

چند نفر درد جای زخم سزارین را تجربه می کنند؟

خیلی ها از ناراحتی در جای زخم های سزارین رنج می برند. در حالی که این بیشتر از دوره 3 تا 12 ماهه پس از زایمان رخ می دهد، اما معمولاً زخم های سزارین برای مدت طولانی تری درد می کنند. تا 25 درصد از افراد ممکن است درد مزمن اسکار سزارین را تجربه کنند.

منبع: https://www.ladybirdpt.com

ترجمه وتدوین : راضیه فرقانی

 

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما