یائسگی زودرس و خطر بیماری قلبی

یائسگی زودرس و خطر بیماری قلبی

1401/06/14

یائسگی زودرس با خطر ابتلا زودهنگام به بیماری قلبی همراه است.

چهل سالگی با افزایش خطر نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است. مطالعه روی بیش از 1.4 میلیون زن نشان داد که هر چه سن یائسگی کمتر باشد، خطر نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر است.
زنان مبتلا به یائسگی زودرس باید بدانند که ممکن است نسبت به همسالان خود بیشتر به نارسایی قلبی یا فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا شوند. این ممکن است انگیزه خوبی برای بهبود عادات سبک زندگی باشد که با بیماری قلبی مرتبط هستند، مانند ترک سیگار و ورزش کردن.

تاثیر یائسگی بر بیماری قلبی

بیماری قلبی عروقی معمولاً تا 10 سال دیرتر در زنان نسبت به مردان رخ می دهد. تصور می شود که زنان پیش از یائسگی از اثر محافظتی استروژن بر سیستم قلبی عروقی بهره مند می شوند. قطع قاعدگی و متعاقب آن کاهش سطح استروژن ممکن است زنان را در برابر بیماری های قلبی عروقی آسیب پذیرتر کند.

یائسگی زودرس 1 درصد از زنان زیر 40 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات قبلی ارتباطی بین یائسگی زودرس (قبل از 40 سالگی) و بیماری قلبی عروقی به طور کلی پیدا کرده اند، اما شواهد برای نارسایی قلبی یا فیبریلاسیون دهلیزی به تنهایی محدود است. این مطالعه ارتباط بین یائسگی زودرس، سن یائسگی و نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی را بررسی کرد.

نتایج تحقیق یائسگی زودرس

معاینه بهداشتی NHIS را در سال 2009 انجام دادند. شرکت‌کنندگان تا پایان سال 2018 از نظر نارسایی قلبی جدید و فیبریلاسیون دهلیزی تحت نظر بودند. اطلاعات در مورد دموگرافیک، رفتارهای بهداشتی، و عوامل تولید مثل، از جمله سن یائسگی و استفاده از درمان جایگزینی هورمون (HRT) جمع آوری شد. سن یائسگی به چهار دسته تقسیم شد: کمتر از 40 سال، 40 تا 44 سال، 45 تا 49 سال و 50 سال یا بیشتر. یائسگی زودرس به عنوان داشتن آخرین دوره قاعدگی قبل از 40 سالگی تعریف شد.

حدود 28111 شرکت کننده (2%) سابقه یائسگی زودرس داشتند. برای این زنان، میانگین سنی یائسگی 36.7 سال بود. میانگین سنی ثبت‌نام در مطالعه برای زنان با و بدون سابقه یائسگی زودرس به ترتیب 60 و 61.5 سال بود. طی یک پیگیری متوسط ​​9.1 ساله، 42699 نفر (3.0%) دچار نارسایی قلبی شدند و 44834 نفر (3.2%) دچار فیبریلاسیون دهلیزی شدند.
محققان ارتباط بین سابقه یائسگی زودرس و نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی را پس از تنظیم سن، سیگار کشیدن، مصرف الکل ، فعالیت بدنی، درآمد، شاخص توده بدنی، فشار خون بالا ، دیابت نوع 2 ، دیس لیپیدمی، بیماری مزمن کلیوی ، عروق کرونر قلب تجزیه و تحلیل کردند.

زنانی که یائسگی زودرس را تجربه کردند، 33 درصد بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی و 9 درصد بیشتر در معرض خطر فیبریلاسیون دهلیزی قرار داشتند، در مقایسه با کسانی که تجربه نکردند.

نویسندگان گفتند که عوامل متعددی ممکن است ارتباط بین سن یائسگی، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی را توضیح دهند، مانند کاهش سطح استروژن و تغییر در توزیع چربی بدن.
شواهد نشان می دهد که سابقه باروری باید به طور معمول علاوه بر عوامل خطر سنتی مانند سیگار کشیدن هنگام ارزیابی احتمال نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی در آینده مورد توجه قرار گیرد.

منبع www.medscape.com

ترجمه : مریم سادات معصوم زاده

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما