کلاس های آمادگی برای زایمان

کلاس های آمادگی برای زایمان

1401/02/24

کلاس های آمادگی برای زایمان راهی موثر است که شما را برای وضع حمل و زایمان آماده می کند. با توجه به محل برگزاری، کلاس ها می تواند به صورت کارگاههای فشرده و یا جلسات هفتگی برگزار گردد. معمولا کلاس های آمادگی برای زایمان حداقل در هشت جلسه برگزار می شود. کلاس ها معمولا حاوی سخنرانی، نمایش های ویدوئویی، گفتگو و ورزش هایی است که توسط افراد آموزش دیده ارائه می گردد. از هفته بیستم بارداری می توان شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان را آغاز کرد.

کلاس های دوران بارداری

کلاس های قبل از زایمان می تواند به شما کمک کند تا برای تولد نوزاد خود آماده شوید و به شما اعتماد به نفس و اطلاعات بدهد. آنها معمولاً آموزنده و سرگرم کننده هستند و در NHS رایگان هستند. شما می توانید یاد بگیرید که چگونه:

  • مراقب کودک خود باشید و به او غذا دهید.
  • در دوران بارداری سالم بمانید.

با توجه به مراحل مختلف زایمانی و انتخاب هایی که در دسترس شماست، یک برنامه زایمانی تهیه کنید

همچنین ممکن است با افرادی ملاقات کنید که در حین زایمان و بعد از زایمان از شما مراقبت خواهند کرد. شما می توانید برنامه ها و هر گونه نگرانی خود را با متخصصان و سایر والدین در میان بگذارید.

کلاس های قبل از زایمان نیز راه خوبی برای دوستی با سایر والدینی است که در همان زمان با شما در انتظار نوزاد هستند. این دوستی ها می تواند به شما در طی چند ماه اول با کودکتان کمک کند.

آشنایی با کلاس های زایمان

انتخاب کلاس قبل از زایمان

در مورد آنچه که امیدوارید از کلاس های دوران بارداری به دست آورید فکر کنید تا بتوانید کلاسی را که مناسب شماست پیدا کنید. مکان های کلاس های دوران بارداری را می توان زودتر رزرو کرد. ایده خوبی است که از اوایل بارداری شروع به پرس و جو کنید تا بتوانید کلاسی تضمینی انتخاب کنید، شما می توانید در بیش از یک کلاس شرکت کنید.

برای اطلاع از کلاس های نزدیک خود، از ماما خود بپرسید. اگر نمی توانید به کلاس بروید، با ماما خود صحبت کنید.

چه زمانی باید کلاس‌های قبل از زایمان برگزار شود؟


ممکن است بتوانید در اوایل بارداری در کلاس های مقدماتی مراقبت از نوزاد شرکت کنید، اما اکثر کلاس های دوران بارداری حدود 8 تا 10 هفته قبل از تولد نوزاد شما شروع می شوند، یعنی زمانی که شما در هفته 30 تا 32 بارداری هستید. اگر دوقلو باردار هستید، کلاس‌های خود را از هفته ۲۴ بارداری شروع کنید، زیرا احتمال اینکه نوزادانتان زودتر به دنیا بیایند، بیشتر است.اگر چندقلو دارید، برخی از مراکز کلاس‌های اختصاصی دارند - در این مورد از ماما خود بپرسید.

آنچه در کلاس های دوران بارداری اتفاق می افتد؟

کلاس ها به طور معمول هفته ای یک بار در روز یا عصر و به مدت حدود 2 ساعت برگزار می شود. برخی از کلاس ها فقط برای شما هستند، برخی دیگر از همسرتان یا دوستان در برخی یا همه جلسات همراهی می کنند. در برخی مناطق، کلاس‌های مشخصی برای افراد مجرد، نوجوان یا انگلیسی زبان اصلی وجود دارد.

انواع موضوعات تحت پوشش کلاس های دوران بارداری عبارتند از:

انواع موضوعات کلاس زایمان

سلامتی در بارداری، از جمله رژیم غذایی سالم وورزش هایی برای تناسب اندام و فعال نگه داشتن شما در دوران بارداری

اهمیت تغذیه و ورزش صحیح در دوران بارداری:

داشتن رژیم غذایی سالم در دوران بارداری بر رشد جنین و سلامت او تاثیر دارد. عدم استفاده از غذاهای پرچرب و قندها، پرهیز از مصرف برخی داروها، استفاده از مکمل ها و ویتامین های مناسب، مصرف روزانه سبزیجات و میوه ها، محدودیت هایی در مصرف ماهی، هم چنین تشریح تمرینات ورزشی مناسب دوران بارداری از جمله مواردی است که در این کلاس ها مورد توجه قرار دارد.

در طول زایمان و تولد چه اتفاقی می افتد؟

چگونه در شروع و حین زایمان به خود کمک کنید؟

روش های مقابله با درد: شما با انواعدرد زایمان و راه‌های کاهشدرد آشنا می‌شوید. نحوه نفس کشیدن صحیح، روش های ریلکسیشن، ماساژ، انتخاب های دارویی از جمله مواردی است که برای شما در این جلسات توضیح داده می شود. در کلاس های آموزشی آمادگی برای زایمان، روش های بی حسی اسپاینال، اپیدورال و زایمان در آب به عنوان راهکارهای رایج در کاهش درد زایمان برای شما توضیح داده می شود.

این کلاس ها در مورد جنبه های مختلف زایمان طبیعی و سزارین و تاثیرات احتمالی آن توضیح داده می شود. ماما به شما کمک خواهد کرد که زایمان خود را برنامه ریزی کنید.

چطور همسرتان می تواند شما را زمان زایمان همراهی کند: ماما یا مربی آموزش دیده مواردی را درباره وضعیت شما به همسرتان یادآوری می کند و در مورد بهداشت روانی صحبت می شود.

شما چه احساساتی را قبل، در طول و پس از زایمان تجربه خواهید کرد؟ پس از زایمان چه خواهد شد؟ چه مدت در بیمارستان خواهید ماند؟ این ها دغدغه هایی است که ذهن مادران باردار و مخصوصا خانم هایی که اولین زایمان خود را تجربه می کنند به خود مشغول خواهد کرد. پاسخ به این سوالات بخشی از روند کلاس های آمادگی برای زایمان را تشکیل می دهد.

تغییرات احساسی و عاطفی که شما در طول بارداری، زایمان و پس از زایمان تجربه خواهید کرد، هم چنین بررسی تغییرات هورمونی که شما درطول بارداری و پس از آن تجربه خواهید کرد و ارتباط این تغییرات هورمونی با تغییرات خلقی شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در کلاس های آمادگی برای زایمان معمولا برخی از عوارض و مشکلات شایع زایمان و چگونگی رویارویی با آن ها مورد بحث قرار می گیرد. ممکن است ویدئوهایی از زایمان طبیعی یا سزارین نیز نشان داده شود.

در این کلاس ها در مورد شیردهی نوزاد آموزش داده می شود. برای مثال شیر مادر چگونه تولید می شود، فواید شیردهی برای نوزاد و مادر چیست، موقعیت مناسب مادر و نوزاد به هنگام شیردهی چگونه است، چگونه می توان از بروز مشکلات شایع تغذیه ای در نوزادان پیشگیری کرد، چگونه می توان شیر را ذخیره کرد، چگونه می توان با فرزند شیرخوار بیرون رفت، نقش همسر و سایر اعضای خانواده در شیردهی چیست، رژیم غذایی مناسب و نحوه استفاده از داروها در زمان شیردهی چگونه خواهد بود. در این مورد نیز نحوه صحیح شیردهی در قالب فیلم ویدئویی نمایش داده خواهد شد. هم چنین برخی موارد و نشانه های حائز اهمیت در نوزادان که باید تحت پیگیری های درمانی قرار گیرد، تشریح خواهد شد.

در جلسات پایانی نکات مهم مجددا بررسی شده و به شما آموزش داده می شود تا سایر اعضای خانواده را برای ورود عضو جدید آماده کنید.

ترجمه وتدوین : راضیه فرقانی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما