چگونه می توانیم خطر ابتلا  به سرطان پستان را با عوامل سبک زندگی کاهش دهیم؟

چگونه می توانیم خطر ابتلا به سرطان پستان را با عوامل سبک زندگی کاهش دهیم؟

1401/01/06
چگونه می توانیم خطر ابتلا  به سرطان پستان را با عوامل سبک زندگی کاهش دهیم؟
 
گزینه هایی برای پیشگیری اولیه و عوامل سبک زندگی عوامل خطر فردی را می توان به عوامل سبک زندگی غیرقابل اصلاح و تغییرپذیر طبقه بندی کرد.  پیشگیری از سرطان سینه با عادات سالم شروع می شود - مانند محدود کردن الکل و فعالیت بدنی. بدانید که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه چه کاری می توانید انجام دهید.
 
توسط کارکنان کلینیک مایو
اگر در مورد ابتلا به سرطان سینه نگران هستید، ممکن است از خود بپرسید که آیا اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به پیشگیری از سرطان سینه انجام دهید. برخی از عوامل خطر، مانند سابقه خانوادگی، قابل تغییر نیستند. با این حال، تغییراتی در شیوه زندگی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ایجاد کنید.
 
برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه چه کنم؟
تحقیقات نشان می دهد که تغییرات سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را حتی در زنان در معرض خطر کاهش دهد. برای کاهش خطر:
 
  • الکل را محدود کنید. هرچه الکل بیشتری بنوشید، خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود. توصیه کلی - بر اساس تحقیقات در مورد تأثیر الکل بر خطر سرطان سینه - این است که خود را به بیش از یک نوشیدنی در روز محدود کنید وبیشتر از یکبار مصرف نکنید ، زیرا حتی مقادیر کم  خطر را افزایش می دهد.
  • وزن سالم را حفظ کنید. اگر وزن شما سالم است(BMI 18.5-25 کیلوگرم بر متر مربع) 
  •  برای حفظ آن وزن تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، از پزشک خود در مورد استراتژی های سالم برای انجام این کار سوال کنید. تعداد کالری هایی که در روز می خورید را کاهش دهید و به آرامی میزان ورزش را افزایش دهید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. فعالیت بدنی می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند، که به پیشگیری از سرطان پستان کمک می کند. بیشتر بزرگسالان سالم باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط   یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته به علاوه تمرینات قدرتی حداقل دو بار در هفته داشته باشند.
  • شیر دادن. شیردهی ممکن است در پیشگیری از سرطان پستان نقش داشته باشد. هر چه مدت بیشتری شیر می دهید، اثر محافظتی بیشتری خواهید داشت.
  • هورمون درمانی پس از یائسگی را محدود کنید. هورمون درمانی ترکیبی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای هورمون درمانی صحبت کنید. ممکن است بتوانید علائم خود را با درمان های غیر هورمونی و داروها مدیریت کنید. اگر تصمیم دارید که فواید هورمون درمانی کوتاه مدت بیشتر از خطرات آن است، از کمترین دوزی که برای شما مفید است استفاده کنید و همچنان از پزشکتان بخواهید که مدت زمان مصرف هورمون ها را تحت نظر داشته باشد.
 با توجه به عوامل شیمی درمانی غیر از درمان غدد درون ریز، اثر استیل سالیسیلیک اسید (ASA)، بیس فسفونات ها و استاتین ها ارزیابی شده است. برخی از نتایج دلگرم کننده نشان می دهد که استفاده از استیل سالیسیلیک اسید(ASA  آسپرین) ممکن است خطر سرطان سینه را کاهش دهد، به ویژه در مورد گیرنده هورمونی (HR) مثبت یا تومورهای درجاپستان، در زنان یائسه . بیس فسفونات ها دارای رتبه برای پیشگیری اولیه از سرطان سینه هستند. هیچ اثر کاهنده  بر خطر سرطان سینه برای استاتین ها نشان داده نشد.
 
آیا رژیم غذایی سالم می تواند از سرطان پستان جلوگیری کند؟
خوردن یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان و همچنین دیابت، بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد. به عنوان مثال، زنانی که رژیم غذایی مدیترانه ای همراه با روغن زیتون بکر و آجیل مخلوط می خورند ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند. رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند، چربی های سالم مانند روغن زیتون را به جای کره ترجیح می دهند و به جای گوشت قرمز ماهی می خورند. حفظ وزن سالم نیز یک عامل کلیدی در پیشگیری از سرطان پستان است.
 
آیا ارتباطی بین قرص های ضد بارداری و سرطان پستان وجود دارد؟
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پیشگیری از بارداری هورمونی، که شامل قرص‌های ضدبارداری و IUD‌هایی است که هورمون‌ها را آزاد می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. اما این خطر بسیار کوچک در نظر گرفته می شود و پس از قطع استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی کاهش می یابد.
یک مطالعه اخیر که ارتباط بین استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی و سرطان پستان را نشان داد، نشان داد که برای هر ۷۶۹۰ زنی که حداقل به مدت یک سال از پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می‌کنند، یک سرطان پستان اضافی وجود دارد.
 
نکته
داروهای ضد بارداری خوراکی احتمال مرگ ناشی از سرطان سینه را افزایش نمی دهند. گزینه های پیشگیری از بارداری خود را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین مزایای پیشگیری از بارداری هورمونی مانند کنترل خونریزی قاعدگی، جلوگیری از بارداری ناخواسته و کاهش خطر سایر سرطان ها از جمله سرطان آندومتر و سرطان تخمدان را در نظر بگیرید. در مورد تشخیص سرطان سینه هوشیار باشید. اگر متوجه هر گونه تغییر در سینه خود شدید، مانند توده جدید یا تغییرات پوستی، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین از پزشک خود بپرسید که چه زمانی ماموگرافی و سایر غربالگری ها را بر اساس سابقه شخصی خود شروع کنید.
 
 
www.mayoclinic.org
ترجمه وتدوین راضیه فرقانی
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما