پوکی استخوان در زنان یائسه

پوکی استخوان در زنان یائسه

1401/01/18
سطوح  آنتی مولرین هورمون (AMH)می تواند پوکی استخوان  را در زنان یائسه پیش بینی یا تشخیص دهد!
 طبق تحقیقات جدید UCLA، پزشکان می‌توانند با اندازه‌گیری سطح هورمونی که با نزدیک شدن به انتهای دوره قاعدگی کاهش می‌یابد، تعیین کنند که پوکی استخوان ناشی از یائسگی شروع شده ویا در حال پیشرفت است ! به طور خاص، این مطالعه نشان داد که برای زنان 42 ساله و بالاتر که هنوز یائسه نشده‌اند، می‌توان از سطوح هورمون آنتی مولرین یا AMH برای تعیین اینکه آیا آنها مبتلا یا در آستانه شروع پوکی استخوانی ناشی از  یائسگی  هستند یا خیر، استفاده کرد. زنان در دوران گذار یائسگی از دست دادن تراکم استخوان قابل توجهی را تجربه می کنند، یک دوره تقریباً سه ساله که دوره نهایی قاعدگی را در بر می گیرد و با علائم دیگری مانند سیکل های قاعدگی نامنظم، گرگرفتگی، و اختلالات خلقی و خواب همراه است. با نزدیک شدن به آخرین دوره قاعدگی یک زن، سطوح AMH کاهش می یابد. آنها دریافتند که ۱۷ درصداز  زنان پره منوپوز 42 ساله یا بیشتر،  بخش قابل توجهی از حداکثر توده استخوانی خود را طی دو تا سه سال از زمانی که پزشک پیش بینی می کند، از دست می دهند. اما در میان کسانی که AMH کمتر از 50 پیکوگرم  در هر میلی لیتر خون دارند، تقریباً دو برابر درصد،  حدودا 33٪،  بخش قابل توجهی از حداکثر توده استخوانی را در همان بازه زمانی از دست می دهند.
 
علاوه بر این، 42 درصد از زنان در اوایل
 دوره قبل از یائسگی - به این معنی که آنها خونریزی قاعدگی نامنظم دارند اما بیش از سه ماه فاصله بین پریودها وجود ندارد - بخش قابل توجهی از اوج توده استخوانی را در عرض دو تا سه سال از دست خواهند داد. اما در میان زنانی که در اوایل یائسگی با سطوح AMH کمتر از 25 pg/mL هستند، 65 درصد از آنها بخش  قابل توجهی از اوج توده استخوانی را در آن زمان از دست خواهند داد. محققان خاطرنشان می کنند که این مطالعه دارای محدودیت هایی است. این یافته‌ها را نمی‌توان در مورد زنانی که قبلاً داروهای پوکی استخوان مصرف می‌کردند، قبل از آخرین دوره قاعدگی خود تحت هیسترکتومی قرار داده‌اند، یا از هورمون‌های جنسی اگزوژن در دوران گذار به یائسگی استفاده می‌کردند، اعمال کرد. و این مطالعه شامل زنان اسپانیایی تبار و همچنین زنانی که قبل از 42 سالگی یائسه شده بودند را شامل نمی شد. نویسندگان این مطالعه می نویسند: «این یافته ها طراحی و آزمایش مداخلات میانسالی برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن پوکی استخوان در زنان را امکان پذیر می کند. مطالعه سلامت زنان در سراسر کشور توسط مؤسسه ملی بهداشت از طریق مؤسسه ملی سالمندان، مؤسسه ملی تحقیقات پرستاری و دفتر تحقیقات NIH در مورد سلامت زنان پشتیبانی می شود.
 
یافته‌ها در ۴ آوریل در مجله تحقیقاتی استخوان و مواد معدنی منتشر شده است.
 
 
scitechdaily.com
ترجمه وتدوین : راضیه فرقانی
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما