واکسیناسیون کووید۱۹ در بارداری و شیردهی

واکسیناسیون کووید۱۹ در بارداری و شیردهی

1400/05/25
افراد باردار و یا به تازگی باردارشدند در معرض خطر بیماری شدید ناشی از COVID-19 هستند
اگرچه خطر کلی بیماری شدید پایین است، اما افراد باردار و یا  به تازگی باردارشدند در مقایسه با افراد غیر باردار در معرض خطر بیماری شدید ناشی از COVID-19 هستند. بیماری شدید شامل بیماری هایی است که نیاز به بستری شدن، مراقبت های ویژه، نیاز به دستگاه تنفس یا تجهیزات ویژه برای تنفس یا بیماری هایی دارد که منجر به مرگ می شود. علاوه بر این ، افراد باردار مبتلا به COVID-19 در معرض افزایش زایمان زودرس هستند و ممکن است در مقایسه با زنان باردار بدون COVID-19 در معرض خطر سایر پیامدهای نامطلوب بارداری قرار بگیرند.
 
اطلاعات ایمنی و اثربخشی واکسیناسیون COVID-19 در دوران بارداری
شواهد در مورد ایمنی و اثربخشی واکسیناسیون COVID-19 در دوران بارداری، اگرچه محدود است، در حال افزایش است. این داده ها نشان می دهد که مزایای دریافت واکسن COVID-19 بیشتر از خطرات شناخته شده یا احتمالی واکسیناسیون در دوران بارداری است.
 
هیچ نگرانی ایمنی در مطالعات روی حیوانات یافت نشد: مطالعات روی حیواناتی که قبل از بارداری یا در دوران بارداری از واکسن کووید -19 Moderna ، Pfizer-BioNTech ، یا Johnson & Johnson (J&J)/Janssen استفاده می کردند، هیچ نگرانی ایمنی در حیوانات باردار یا نوزادان آنها نداشتند.
 
در آزمایشات بالینی قبلی که از واکسن مشابه واکسن J & J/Janssen COVID-19 استفاده می کردند، هیچ پیامد نامطلوب مربوط به بارداری رخ نداد: واکسن هایی که از ناقل ویروسی یکسانی استفاده می کنند ، در تمام سه ماهه بارداری ، از جمله در موارد زیاد، به افراد باردار داده شده است. آزمایش مقیاس واکسیناسیون ابولا. در این آزمایشات هیچ پیامد نامطلوب مربوط به بارداری ، از جمله پیامدهای نامطلوب روی نوزاد، با واکسیناسیون مرتبط نبود. درباره نحوه عملکرد واکسن های ناقل ویروسی بیشتر بدانید.
 
واکسن های COVID-19 باعث عفونت نمی شوند ، از جمله در افراد باردار یا نوزادان آنها: هیچ یک از واکسن های COVID-19 حاوی ویروس زنده ای نیست که باعث COVID-19 می شود، بنابراین واکسن COVID-19 نمی تواند کسی را  ازرجمله بارداران رامبتلا به COVID-19 ، کند. مردم یا نوزادان آنها اطلاعات اولیه در مورد ایمنی دریافت واکسن mRNA COVID-19 (Moderna یا Pfizer-BioNTech) در دوران بارداری اطمینان بخش است:
 
CDC
 اولین اطلاعات ایالات متحده در مورد ایمنی دریافت واکسن mRNA COVID-19 در دوران بارداری را منتشر کرد. این گزارش داده های سه سیستم نظارت ایمنی را برای جمع آوری اطلاعات در مورد واکسیناسیون COVID-19 در دوران بارداری تجزیه و تحلیل کرده است. این داده های اولیه هیچ نگرانی ایمنی را برای افراد باردار واکسینه شده یا نوزادان آنها پیدا نکرده است. گزارش دیگری به افراد بارداری که قبل از 20 هفته بارداری واکسینه شده بودند ، در ثبت نام حاملگی بدون خطر ثبت نام کرد. دانشمندان افزایش خطر سقط جنین را در افرادی که واکسن mRNA COVID-19 را در دوران بارداری دریافت کرده بودند، پیدا نکردند.
 
بسیاری از حاملگی های گزارش شده در این سیستم های نظارت ایمنی در جریان هستند. CDC به دنبال واکسیناسیون در تمام سه ماهه بارداری است تا تأثیرات آن بر بارداری و نوزادان را بهتر درک کند. داده های اولیه نشان می دهد دریافت واکسن mRNA COVID-19 در دوران بارداری خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد: یک مطالعه اخیر از اسرائیل ، افراد بارداری را که واکسن mRNA COVID-19 دریافت کرده بودند، با افرادی که واکسن دریافت نکرده بودند مقایسه کرد. دانشمندان دریافتند که واکسیناسیون خطر ابتلا به ویروس ایجاد کننده COVID-19.3 را کاهش می دهد.
 
واکسیناسیون افراد باردار باعث ایجاد آنتی بادی هایی می شود که ممکن است از نوزاد آنها محافظت کند: هنگامی که افراد باردار واکسن mRNA COVID-19 را در دوران بارداری دریافت می کنند ، بدن آنها مشابه با افراد غیر باردار، آنتی بادی هایی علیه COVID-19 می سازد. آنتی بادی های ساخته شده پس از دریافت واکسن mRNA COVID-19 توسط فرد باردار در خون بندناف یافت شد. این بدان معناست که واکسیناسیون COVID-19 در دوران بارداری ممکن است به محافظت از نوزادان در برابر COVID-19 کمک کند. داده های بیشتری برای تعیین چگونگی محافظت نوزاد از این آنتی بادی ها، مشابه آنهایی که با واکسن های دیگر تولید شده اند، مورد نیاز است.
آزمایشات بالینی دیگری که ایمنی واکسن های کووید -19 و نحوه عملکرد آنها را در افراد باردار مورد بررسی قرار می دهد ، در دست اقدام یا برنامه ریزی شده است. تولید کنندگان واکسن همچنین در حال جمع آوری و بررسی داده های افرادی در آزمایشات بالینی تکمیل شده هستند که واکسن دریافت کرده و باردار شده اند.
 
توصیه های CDC برای افرادی که باردار هستند
واکسیناسیون COVID-19 برای همه افراد 12 سال به بالا، از جمله افرادی که باردار هستند توصیه می شود. اگر باردار هستید، ممکن است بخواهید در مورد واکسیناسیون COVID-19 با ارائه دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنید. اگرچه چنین گفتگویی ممکن است مفید باشد ، اما قبل از واکسیناسیون لازم نیست. شما می توانید واکسن COVID-19 را بدون هیچ گونه مستندات اضافی از ارائه دهنده خدمات درمانی خود دریافت کنید.
توصیه های CDC با توصیه های انجمن های پزشکی حرفه ای که به افراد باردار خدمت می کنند ، از جمله دستورالعمل کالج انجمن متخصصین زنان و زایمان  و دستوالعمل انجمن پزشکی جنین و مادرمطابقت دارد. اگر پس از دریافت اولین تزریق واکسن COVID-19 که به دو دوز نیاز دارد (مانند واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 یا واکسن Moderna COVID-19) باردار شوید، باید دومین تزریق خود را انجام دهید تا از محافظت هرچه بیشتر برخوردار شوید. به اگر تب را بعد از واکسیناسیون تجربه کردید ، باید استامینوفن (Tylenol®) مصرف کنید زیرا تب - به هر دلیلی - با پیامدهای نامطلوب بارداری همراه است.
 
توصیه های CDC برای افرادی که شیردهی می کنند
واکسیناسیون COVID-19 برای همه افراد 12 سال به بالا توصیه می شود ، از جمله افرادی که به نوزاد خود شیر می دهند. آزمایشات بالینی واکسن های COVID-19 که در حال حاضر در ایالات متحده استفاده می شود شامل افرادی که به نوزاد خود شیر می دهند ، نمی باشد. از آنجا که واکسن ها در افراد شیرده مطالعه نشده است، اطلاعات محدودی در موارد زیر موجود است:
  • ایمنی واکسن های کووید -19 در افرادی که شیر می دهند
  • تاثیر واکسیناسیون بر نوزاد شیرده
  • تأثیر بر تولید یا دفع شیر
 
واکسن های کووید 19 نمی توانند در کسی، از جمله مادر یا نوزاد، عفونت ایجاد کنند و واکسن ها در پیشگیری از COVID 19 در افرادی که به نوزاد خود شیر می دهند موثر است. گزارشات اخیر نشان داده است که افرادی که به نوزادانی که از واکسن mRNA COVID-19 استفاده کرده اند ، شیر می دهند، آنتی بادی هایی در شیر مادر خود دارند( آنتی بادیهای منتقل شده ازشیرمادر) که می تواند به محافظت از نوزادان آنها کمک کند. داده های بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود این آنتی بادی ها  ایمنی در چه حد  برای نوزاد ایجاد می کنند؟
 
https://www.cdc.gov
ترجمه  وتدوین راضیه فرقانی  کارشناس مامایی
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما