آیا مصرف انتی بیوتیک ها در موارد استفاده از روش های جلوگیری از بارداری مجاز است ؟

آیا مصرف انتی بیوتیک ها در موارد استفاده از روش های جلوگیری از بارداری مجاز است ؟

1399/06/04

آیا مصرف انتی بیوتیک ها در موارد استفاده از روش های جلوگیری از بارداری مجاز است ؟

مصرف آنتی بیوتیک در بارداری

براساس آخرین مطالعات مو باپیشگیری از بارداری  آنتی بیوتیک مصجود ، متخصصان  و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی زنان  ، تنها یک آنتی بیوتیک - ریفامپین (ریفادین) - به اثبات رسیده است که اثر پیشگیری از بارداری را کمتر می کند. ریفامپین با کاهش سطح هورمون   پیشگیری از بارداری (اتینیل استرادیول و پروژستین) در خانمهایی که از داروهای ضد_بارداری خوراکی استفاده می کنند ، کاهش می دهد. سطح هورمون برای جلوگیری از تخمک گذاری لازم است. ریفامپین همچنین می تواند اثربخشی  پیشگیری از بارداری transdermal (Ortho Evra) و حلقه واژینال (NuvaRing) را کاهش دهد ، بنابراین باید یک روش دیگر از پیشگیری از بارداری با این محصولات نیز استفاده شود. یک روش غیر هورمونی برای پیشگیری از بارداری - به عنوان مثال ، دیافراگم ،  IUD مسی یا کاندوم توصیه می شود. خوشبختانه ، ریفامپین یک داروی ضد سل است که معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد.


بیشتر بخوانید:باورهای درست یا نادرست درباره بارداری


سالهاست که به خانمها توصیه می شد که در صورت مصرف یک دوره آنتی بیوتیک ، قرص ضد بارداری  نیز کمتر مصرف شود. توصیه  ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به خانمها این بود که با مصرف قرص های خود  روش های دیگر پیشگیری از بارداری مانند کاندوم و اسپرم کش استفاده کنند  تا اتمام آنتی بیوتیک از بارداری جلوگیری شود. اما این توصیه بر اساس مطالعات بسیار گسترده به نظر می رسد.

یک مطالعه از ژورنال آکادمی پوست آمریکا اظهار داشت که شواهد فارماکوکینتیک نشان می دهد که میزان استروئیدهای ضدبارداری خوراکی با تجویز ترکیبی با #آنتی_بیوتیکها بدون تغییر است ، از جمله:

آمپی سیلین سیپروفلوکساسین کلاریترومایسین داکسی سایکلین مترونیدازول و فلوکساسینوکسیترومایسین، مافلوکساسین تتراسایکلین

با این حال ، چند داروی دیگر علاوه بر ریفامپین ، ممکن است بر قابلیت اطمینان پیشگیری از بارداری تأثیر بگذارد. اگر از این موارد استفاده می کنید یا از ریفامپین استفاده می کنید ، از کاندوم به عنوان یک روش پشتیبان استفاده کنید. اگر مدت طولانی ازاین داروهای استفاده می کنید ، روش های غیر هورمونی پیشگیری از بارداری را انتخاب کنید.

_____________________________________________________________________________

بیشتر بخوانید: روش های پیشگیری از بارداری پس از زایمان

________________________________________________________________________________

ساده ترین روش جلوگیری از بارداری

گریزوفولوین داروی ضدقارچ ممکن است باعث پایین آمدن سطح هورمونهای پیشگیری از بارداری و کاهش اثرات قرص های ضد بارداری شود. 

برخی داروهای_تشنج ، به عنوان مثال داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین (Tegretol) ، فنیتوئین (دیلانتین) ، پریمیدون (میسولین) و فنوباربیتال همچنین برخی از داروهای HIV ممکن است بر اثربخشی کنترل تولد تأثیر بگذارند. دو مطالعه کوچک نشان می دهد که  می تواند آنزیم های کبدی را القا کند ، که ممکن است متابولیسم قرص کنترل تولد را افزایش داده و اثر بخشی درمانی را کاهش دهد.

حتی با داده های مطالعه ، ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک و   کاهش اثر قرص ترکیبی از پیشگیری از بارداری خوراکی (COC) هنوز بحث برانگیز است. کارآزمایی بالینی بزرگ انجام نشده است ، اما بسیاری از مطالعات فردی ارزیابی شده است.

سایر مطالعات  نشان داده نشده است که آنتی بیوتیک اثر قرص پیشگیری از بارداری را  کاهش می دهد. با این حال ، برخی از تجویزكنندگان هنوز هم ممكن است توصیه كنند كه در طی و یك هفته پس از درمان آنتی بیوتیك از روش دیگر كنترل تولد (كاندوم و اسپرم كش) به همراه روش هورمونی خود استفاده كنید.

همیشه  با یک داروساز در زمان شروع دارو یا متوقف کردن دارو  مشورت کنید، به یاد داشته باشید ، قرص های ضد بارداری حداقل 1٪ شکست در شرایط عالی و حداکثر 8٪ شکست با استفاده معمولی دارند ، بنابراین مصرف قرص به تنهایی ویا با استفاده از سایر روشهای  پیشگیری از بارداری  با قدرت اطمینان بالا قابل اعتماد  پیشگیری از بارداری است.

منبع:www.drugs.com

ترجمه : راضیه فرقانی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما