فیبرومیالژیا و بارداری

فیبرومیالژیا و بارداری

1400/12/05
پرسش و پاسخ یک متخصص
 
اگر شما مبتلا به بیماری فیبرومیالژی هستید و قصد بارداری دارید، بهتر است در مورد این بیماری و شرایط بارداری با وجود این بیماری ، اطلاعاتی کسب کنید.
اگر مبتلا به فیبرومیالژی هستید و دچار علائمی مانند خستگی و افسردگی شده اید، اینها می تواند نشانه هایی از بارداری هم باشد. پس ممکن است شما این علائم را جدی نگیرید و در درمان آنها کوتاهی کنید. افزون بر این، استرس اضافی ناشی از بچه دار شدن ممکن است باعث شعله ور شدن علائم فیبرومیالژی شود و حال شما را بسیار بدتر کند. کنترل علائم بیماری فیبرومیالژی در دوران بارداری امکان پذیر است. اما باید تأثیرات بارداری بر علائم سندرم فیبرومیالژیا (FMS) را کاملا بدانید و عمیق مطالعه کنید تا علائم تشدید نشوند. اگر علائم بیماری شما تشدید پیدا کرد حتما با پزشک خود در میان بگذارید. دکترکوین پی وایت، یک متخصص بازنشسته با درد مزمن است که هنوز در تحقیقات، تدریس و سخنرانی عمومی فعال است. او پنج بار برنده جایزه بین المللی کتاب برجسته و پرفروش "شکستن مه   فیبرومیالژیا - اثبات علمی فیبرومیالژیا واقعی است" است. او همچنان یک حامی خستگی ناپذیر بیمار فیبرومیالژیا است.
 
 فیبرومیالژیا چیست؟
فیبرومیالژیا یک بیماری چند سیستمی است. به همین دلیل، دلایل متعددی وجود دارد که باید در مورد اثرات آن بر بارداری نگران بود.
فیبرومیالژیا شامل موارد زیر است:
  • سیستم عصبی و ماهیچه ها
  • سیستم ایمنی بدن
  • تعدادی هورمون مختلف
  • کنترل اعصاب اتونوم پوست، قلب، عروق خونی، دستگاه گوارش و مثانه
علائمی مانند درد مداوم، گسترده و خستگی شدید که معمولاً سالها - اگر نه به طور نامحدود - طول می کشد، مشخصه این بیماری است. فیبرومیالژیا بیماری میلیون ها افسانه است، به دلیل تمام سوء تفاهم ها و   بارورهای نادرستی هایی که در مورد آن وجود دارد. یکی از این افسانه ها این است که این بیماری کاملاً یک بیماری زنان میانسال و مسن است. در حالی که کودکان و مردان نیز آن را دریافت می کنند. و بیش از نیمی از زنان مبتلا به فیبرومیالژیا زیر 40 سال سن دارند و هنوز در سنین باروری خود هستند.
 
بارداری چگونه بر علائم فیبرومیالژیا تأثیر می گذارد؟
با بارداری، میزان هورمون های بدن شما بسیار زیاد می شود. همراه با افزایش وزن، بدن شما از تعادل خارج می شود. بیشتر خانم ها حالت تهوع و خستگی را، به خصوص در سه ماه اول بارداری تجربه می کنند. پس جای تعجب نیست که علائم فیبرومیالژی اغلب به درستی تشخیص داده نمی شود و تصور می شود که این یک قسمت طبیعی از بارداری است.( تهوع واستفراغ دربارداری دراثر فیبرومیالژیا یک تشخیص افتراقی) مطالعات کمی در مورد فیبرومیالژی در زنان باردار انجام شده؛ با این حال، یک مطالعه در دانشگاه تمپل نشان داد که زنان مبتلا به فیبرومیالژی درد بیشتری در دوران بارداری نسبت به زنانی که مبتلا به فیبرومیالژی نیستند؛ دارند.  تجربه هر زن باردار با فیبرومیالژیا یکسان نخواهد بود. با این حال، همه زنان باردار معمولاً افزایش درد را تجربه می کنند، به خصوص در چند ماه آخر بارداری. این زمانی است که حتی زنان سالم نیز درد  بیشتری را تجربه کنند.
در این مرحله از بارداری:
  • زن به سرعت در حال افزایش وزن است.
  • رشد کودک در حال تسریع است.
  • فشار بیشتری روی کمر وجود دارد که اغلب برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا یک ناحیه مشکل ساز است.
از سوی دیگر، مواد شیمیایی مانند ریلکسین در دوران بارداری در بدن ترشح می شود. از جمله، آنها به شل شدن عضلات کمک می کنند. این ممکن است تأثیر مفیدی داشته باشد. با این حال، به طور کلی، زنان معمولی مبتلا به فیبرومیالژیا متوجه افزایش قابل توجهی در درد خود خواهند شد. این امر به ویژه در چند ماه آخر و به ویژه در ناحیه کمر و لگن صادق است.
 
 فیبرومیالژیا چه تاثیری بر بارداری دارد؟
این سوال دو بخش دارد. ابتدا باید بدانید که فیبرومیالژیا چگونه بر احتمال باردارشدن وباروری تأثیر می گذارد؟
 اگرچه تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه فیبرومیالژیا تأثیر منفی بر باروری یک زن دارد، وجود ندارد. با این حال، بسیاری از زنان (و مردان) مبتلا به فیبرومیالژیا در طول فعالیت های جنسی احساس ناراحتی می کنند. این ممکن است باعث شود که آنها فعالیت های جنسی کمتری داشته باشند. هنگامی که یک زن باردار می شود، فیبرومیالژیا می تواند بر خود بارداری تأثیر بگذارد. برای مثال، یک مطالعه ۱۱۲ زن باردار مبتلا به فیبرومیالژیا را در اسرائیل مشاهده کرد. نتایج نشان داد که این زنان بیشتر به موارد زیر مبتلا هستند:
  • نوزادان کوچکتر
  • سقط مکرر (تقریباً 10 درصد از زنان)
  • قند خون غیر طبیعی
  • مایع آمنیوتیک بیش از حد
با این حال، احتمال اینکه نوزادانی نارس به دنیا بیایند نیز کمتر بود. و به احتمال زیاد نیاز به سزارین یا هر روش خاصی نداشتند.
 
آیا داروهای فیبرومیالژیا برای بارداری خطرناک هستند؟
تعداد بسیار کمی از داروها برای استفاده در دوران بارداری تایید شده اند، صرف نظر از شرایطی که برای درمان استفاده می شوند. برخی از داروها به طور هدفمند در زنان باردار تست نمی شوند. به این ترتیب، تحقیقات کمی در مورد اثرات آنها بر بارداری وجود دارد. طب سنتی که اکثر پزشکان از آن پیروی می کنند این است که تا آنجا که ممکن است داروها را در زمانی که بیمار باردار است قطع کنند. این مطمئنا برای فیبرومیالژیا صادق است. آیا این بدان معناست که یک زن باید تمام داروهای فیبرومیالژیا خود را متوقف کند؟ لازم نیست. معنی آن این است که او باید با پزشک خود در مورد فواید و خطرات مختلف قطع یا ادامه هر دارویی که مصرف می کند صحبت کند. برای زنانی که به دلیل فیبرومیالژی در دوران بارداری دچار درد می شوند ، اغلب استامینوفن (تایلنول و برخی داروهای) توصیه می شود. 
 
 بهترین راه برای درمان فیبرومیالژیا در دوران بارداری چیست؟
خوشبختانه، داروها تنها درمان هایی نیستند که برای فیبرومیالژیا موثر هستند. حرکات کششی، مدیتیشن، یوگا و پمادهای با گرمای زیاد ممکن است کمک کنند. ماساژ همچنین ممکن است مفید باشد، به شرطی که خیلی تهاجمی نباشد. زنان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات سروتونین داشته باشند. نوسانات خلقی در طی چرخه قاعدگی یا یائسگی یا به دنبال تولد نوزاد در اثر عملکرد هورمون ها بر روی انتقال دهنده های عصبی ایجاد می شود. عوامل مختلفی می توانند تأثیر مثبتی بر عملکرد سروتونین داشته باشند. این موارد شامل نور خورشید، برخی غذاهای کربوهیدرات دار، برخی هورمون ها و ورزش است. ورزش به عنوان آرام بخش طبیعی عمل می کند و به تقویت فعالیت سروتونین در مغز کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که ورزش باعث ترشح اپین فرین و نورفین فرین نیز می شود، که به عنوان تقویت کننده هوشیاری شناخته می شوند.
 
چه تمریناتی را می توانیم با فیبرومیالژی در دوران بارداری انجام دهیم؟
همراه با فعالیت های کششی و فعالیتهای عادی روزمره در دوران بارداری، ورزش در استخر گرم را در نظر بگیرید. گرما ممکن است به کاهش درد فیبرومیالژی کمک کند در حالی که کشش و سایر ورزش های کم فشار می تواند عضلات و مفاصل را انعطاف پذیر و قوی نگه دارد. در دمای آب باید احساس راحتی کنید و زیاد گرم نباشد. در استخر، دمای آب از 83 تا 88 درجه فارنهایت معمولاً برای ورزش راحت است. اما اگر باردار هستید، قبل از ورزش در استخر آب گرم از پزشک خود مشورت بگیرید. در دوران بارداری از حمام جکوزی یا آب گرم در حمام خود استفاده نکنید. انجام این کار می تواند به رشد جنین آسیب برساند. ورزش های دیگری که می توانند مفید باشند شامل دوچرخه ثابت، تای چی و یوگا هستند. اما به یاد داشته باشید که برخی از موقعیت های یوگا در دوران بارداری باید برای شما تغییر کنند. استخر درمانی یا نشستن در وان آب گرم ممکن است به خصوص برای کسانی که کمردرد دارند و در مراحل پایانی بارداری هستند، آرامش بخش باشد. ورزش نیز مهم است، اما باید متناسب با توانایی و استقامت فردی باشد. در حین ورزش بودن در استخر می تواند کمک کننده باشد. استراحت بسیار مهم است حتی زنان باردار سالم اغلب نیاز به نشستن یا دراز کشیدن برای کاهش فشار روی کمر و پاهای خود را پیدا می کنند. استراحت های 20 تا 30 دقیقه ای را در طول روز برنامه ریزی کنید. شما برای استراحت کافی زودتر از زمانی که قصد دارید از کار  مرخصی بگیرید. خانواده، پزشک(ها) و کارفرمای شما همگی باید از شما در این تصمیم مرتبط با سلامت حمایت کنند.
 
آیا فیبرومیالژیا تاثیری بر زایمان دارد؟
ممکن است انتظار داشته باشید زنان مبتلا به فیبرومیالژیا نسبت به زنان بدون این عارضه درد بیشتری در حین زایمان و زایمان داشته باشند. با این حال، هیچ شواهدی تفاوت قابل توجهی را نشان نمی دهد. با توجه به اینکه اکنون می توان از بلوک های اپیدورال برای تسکین موثر درد در چند ساعت حیاتی آخر زایمان استفاده کرد، این منطقی است. همانطور که قبلا ذکر شد، به نظر نمی رسد فیبرومیالژیا منجر به زایمان زودرس یا سزارین بیشتر شود. این نشان می دهد که زنان مبتلا به فیبرومیالژیا در نهایت زایمان را مانند سایر زنان تحمل می کنند.
 
 بعد از تولد نوزاد چه اتفاقی می افتد؟
باور عمومی بر این است که فیبرومیالژی زنان برای مدتی پس از زایمان بدتر خواهد شد. مبتلایان به فیبرومیالژیا معمولاً خواب بسیار مختل دارند. و تحقیقات نشان داده است که هر چه بدتر بخوابند، دردشان بیشتر می شود، به خصوص در صبح. تصادفی نیست که فیبرومیالژی مادر معمولاً تا زمانی که نوزاد بهتر بخوابد به حالت اولیه باز نمی گردد. همچنین بسیار مهم است که خلق و خوی مادر به دقت دنبال شود، زیرا افسردگی پس از زایمان ممکن است به عنوان فیبرومیالژیا نادیده گرفته شود یا به اشتباه تعبیر شود.
 
 در برنامه ریزی بارداری چه مواردی مهم است؟
هنگامی که تصمیم گرفتید بارداری چیزی است که هم شما و هم همسرتان می خواهید، مطمئن شوید که از حمایت مناسب برخوردار هستید. داشتن یک دکتر که گوش می دهد، یک درمانگر که باید به او مراجعه کنید، یک شریک حمایتی، کمک دوستان و اعضای خانواده و دسترسی به یک استخر گرم بسیار مهم است. برخی از این حمایت ها ممکن است از گروه پشتیبانی محلی فیبرومیالژیا شما باشد، جایی که ممکن است زنانی را بیابید که قبلاً بارداری را پشت سر گذاشته اند.
تغذیه با شیر مادر برای کودک ایده آل است، اما اگر مجبور به استفاده مجدد از داروها برای مدیریت علائم فیبرومیالژیا خود هستید، ممکن است لازم باشد شیر خود را با شیشه شیر انتخاب کنید.
 
 آیا فیبرومیالژیا بر سلامت مادر و مراقبت های پس از زایمان تأثیر می گذارد؟
هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حاملگی باعث بدتر شدن فیبرومیالژیا پس از شش یا چند ماه اول پس از زایمان شود. تا آن زمان،   باید بتوانید هر دارویی را که علائم شما را کنترل می‌کرد، از سر بگیرید. با این حال، مانند همه مادران، همچنان به حمایت شریک زندگی، خانواده و دوستان خود نیاز خواهید داشت.
 
www.healthline.com
ترجمه وتدوین راضیه فرقانی
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما