افزایش فریتین سرم و دیابت بارداری

افزایش فریتین سرم و دیابت بارداری

1401/02/10
افزایش فریتین سرم و دیابت بارداری
 
ارتباط بین  اختلالات سطح فریتین سرم و کمبود آهن که فریتین سرم بهترین واحد اندازه گیری ذخایر آهن است، در زنان غیر باردار - فریتین <15 میکروگرم در لیتر، و هموگلوبین <12 گرم در دسی لیتر. نوجوانان باردار و بزرگسالان - فریتین <15 میکروگرم در لیتر و هموگلوبین <11 گرم در دسی لیتراست. طبق مطالعات وشواهد مقایسه  فریتین با دیگر معیارها مشخص گردید که  افزایش فریتین با دیگر معیارهای خونی مثل ترانسفرین، TIBC و با کم خونی ومیزان هموگلوبین وهماتوکریت نیز در ارتباط نمی باشد. بنابراین فریتین فاکتورهای مستقل از دیگر پارامترهای خونی بوده وبه عنوان یک یون اکسیدان می تواند در بروز عواملی که منجر به پیامد نامطلوب حاملگی میشود، نقش داشته باشد وبه نظر نمی رسد که ارتباطی با تجویز آهن در دوران بارداری داشته باشد بلکه خود به عنوان فاکتوری مستقل در این زمینه اعمال اثر می نماید. طبق مقاله ای ازpubmed که نشان می دهد افزایش غلظت فریتین در اوایل بارداری با مقاومت به انسولین ودیابت بارداری ( GDM) وعوارض نامطلوب بارداری  همراه است بنابراین غربالگری دیابت GTT  با 75 گرم گلوگز خوراکی دراین مادران  انجام شود ومادر از نظ پیامدهای نامطلوب بارداری مانند پارگی  زودرس کیسه آب (PROM) وپره اکلامپسی تحت نظر متخصصین غدد و پریناتولوژی باشد. ترجمه مقاله به شرح ذیل می باشد:
 
زمینه وهدف:
 
افزایش غلظت فریتین سرم با مقاومت به انسولین و دیابت مرتبط است. اخیراً در دیابت بارداری (GDM) نیز بیان شده است. یک مطالعه آینده نگر برای تعیین اینکه آیا ارتباطی بین غلظت فریتین سرم در اوایل بارداری و خطر GDM وجود دارد یا خیر انجام شد.
 
مواد و روش ها:
مطالعه ای بر روی 1384 زن باردار با سن حاملگی 16-12 هفته انجام شد. نمونه خون برای اندازه گیری فریتین در سه ماهه اول گرفته شد. تشخیص GDM با آزمایش تحمل گلوکز خوراکی 75 گرم بین 24 تا 28 هفته انجام شد.
 
نتایج:
زنان مبتلا به GDM نسبت به زنانی که GDM نداشتند غلظت فریتین سرم بالاتری داشتند (01/0=p). غلظت فریتین 45 نانوگرم در میلی لیتر به عنوان 75 درصد برای زنان باردار سالم محاسبه شد. با در نظر گرفتن این سطح 32% در گروه GDM و 25.2% از افراد عادی سطوح فریتین بالایی را نشان دادند (01/0=p). خطر GDM با این سطوح بالای فریتین 1.4 برابر بیشتر از افراد با غلظت های پایین تر بود. نسبت شانس 1.4 (95% CI = 1-1.87) بود (p=0.01). پس از تعدیل نسبت شانس سن 1.38 (95% CI=1.02-1.86) (0.03=p) و پس از تعدیل برای شاخص توده بدنی قبل از بارداری، نسبت شانس تعدیل شده 1.31 (CI= 0.96-1.79) بود (0.08=p. ). پس از تعدیل چند متغیره (سن و شاخص توده بدنی)، نسبت شانس تعدیل شده 1.3 (0.95-1.8) بود (0.09=p).
 
نتیجه:
فریتین سرم بالا می تواند به عنوان یک عامل خطر مهم برای ایجاد دیابت بارداری در نظر گرفته شود.
 
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc
ترجمه وتدوین راضیه فرقانی 
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما