آیا سیگارکشیدن موجب ناتوانی جنسی واختلال نعوظ درمردان شود؟

آیا سیگارکشیدن موجب ناتوانی جنسی واختلال نعوظ درمردان شود؟

1400/08/22
آیا سیگارکشیدن موجب ناتوانی جنسی واختلال نعوظ درمردان شود؟
 
هم سیگار کشیدن و هم اختلال نعوظ اغلب  به صورت جداگانه  با تجمع پلاک در شریان ها به نام آترواسکلروز همراه بوده اند  این پلاک جریان خون را در رگ‌ها مسدود می‌کند و باعث ایجاد انبوهی از مشکلات گردش خون در سراسر بدن، مانند اختلال نعوظ می‌شود. شناخته شده ترین مکانیسم انتقال سیگنال ED شامل مسیر NO است. با توجه به سیگار کشیدن، نشان داده شده است که هر دو ایزوفرم NOS تشکیل دهنده، انواع اندوتلیال و عصبی، تحت تأثیر دود سیگار قرار می گیرند. مشخص شده است که فعالیت NOS عصبی توسط نورون‌های غیر کولینرژیک غیر آدرنرژیک در سیگار کشیدن کاهش می‌یابد.
اجزای تنباکو مسوول کاهش NOو محصور آنزیمی ساخت آن است.
 
سیگار کشیدن الاستین ماتریکس خارج سلولی را تغییر می دهد و باعث کلسیفیکاسیون الیاف الاستیک داخلی می شود که سفتی شریانی ایجاد می کند. نعوظ زمانی رخ می دهد که شریان های آلت تناسلی پس از دریافت سیگنال های اعصاب آلت تناسلی منبسط شده و پر از خون می شوند. اعصاب به سیگنال های تحریک جنسی از مغز پاسخ می دهند. حتی اگر سیستم عصبی به خوبی کار کند، اگر رگ های خونی به دلیل سیگار کشیدن ناسالم باشند، نعوظ ممکن است از نظر فیزیکی امکان پذیر نباشد.
 
در حالی که ED با افزایش سن مردان شایع تر است، اما می تواند در هر سنی ایجاد شود. مطالعه ای نشان میدهد در مردان جوان مبتلا به ED، سیگار کشیدن به احتمال زیاد علت آن است. مردانی که روزانه بیش از 20 نخ سیگار می‌کشیدند در مقایسه با مردانی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند، 60 درصد بیشتر در معرض خطر اختلال نعوظ بودند. 15 درصد از سیگاری ها اختلال نعوظ را تجربه میکنند، مردانی که در حال حاضر و قبلا سیگار می کشیدند حدود 30 درصد بیشتر از ناتوانی جنسی رنج می برند. در میان مردانی که هرگز سیگار نکشیده بودند، 12 درصد مشکلات نعوظ داشتند.
 
مطالعات بیشتر نشان داد که سیگاری هایی که به بیماری عروقی مبتلا می شوند، سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری بدون بیماری عروقی در معرض خطر ابتلا به ED هستند. سایر مطالعات بزرگتر، نسبت شانس بیماران مبتلا به ED تفاوت معنی داری را در زمانی که مردان بیش از 10 نخ سیگار در روز می کشیدند نشان داد در میان افراد سیگاری، یک روند مثبت اما غیر قابل توجه به سمت افزایش ED در رابطه با مصرف روزانه سیگار رخ داد.
 
همچنین شناخته شده است که سیگار کشیدن بر بسیاری از بیماری های همراه مرتبط با ED تأثیر می گذارد به عنوان مثال، آترواسکلروز و بیماری قلبی عروقی با کاهش فشارهای پرفیوژن آلت تناسلی که منجر به افزایش زمان نعوظ حداکثر و کاهش سفتی در حین نعوظ می شود، بر عملکرد نعوظ تأثیر می گذارند با این حال، به نظر نمی رسد که همه آسیب ها دائمی باشند. در حال حاضر شواهد فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه اگر سیگار کشیدن قبل از میانسالی متوقف شود و دوباره شروع نشود، برخی از آسیب ها برگشت پذیر است 
 جالب توجه است، یک دوره کوتاه پرهیز از سیگار 24 تا 36 ساعت در سیگاری‌های شدید می‌تواند باعث بهبود قابل توجهی در پارامترهای نعوظ عروقی شود
در گروهی متشکل از 143 مرد مبتلا به ED که سیگار را ترک کردند، بیش از 50درصد بهبودی حاصل شد. از آن دسته از مردانی که پس از ترک سیگار عملکرد نعوظ را دوباره به دست آوردند، 49٪ در ابتدا فقط ED خفیف داشتند. هیچ مردی با ED شدید عملکرد خود را به دست نیاورد وجود سایر عوامل خطر عروقی مانند فشار خون بالا یا دیابت احتمال ابتلا به ED را در افراد سیگاری سابق افزایش می دهد. علاوه بر این، مردان مبتلا به این بیماری‌های همراه مزایایی برای ترک سیگار نشان ندادند و این نشان می‌دهد که اگر آسیب عروقی ناشی از فشار خون، هیپرلیپیدمی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی قبلاً وجود داشته باشد، سیگار ممکن است خطر عروقی اضافی ایجاد نکند. 
 
https://www.healthline.com
https://www.ncbi.nlm.nih.gov
ترجمه  وتدوین : مریم سادات معصوم زاده
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما