رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در بارداری

1401/05/30

رابطه جنسی در بارداری

داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری کاملا بی خطر است مگر اینکه پزشک یا ماما به شما گفته باشد که این کار را نکنید.داشتن رابطه جنسی به کودک شما آسیبی نمی رساند. دخول آلت تناسلی یا اسباببازی جنسی نمیتواند به نواحی بالاتراز از واژن شما نفوذ کند و کودک نمیتواند تشخیص دهد که چه اتفاقی دارد میافتد.با این حال، تغییر میل جنسی شما در دوران بارداری طبیعی است. این موضوع جای نگرانی نیست، اما صحبت کردن در مورد آن با شریک جنسی خود مفید است.

ممکن است داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری برای شما بسیار لذت بخش باشد یا به سادگی احساس کنید که نمی خواهید. شما می توانید راه های دیگری برای دوست داشتن یا عشق ورزی پیدا کنید. مهمترین چیز این است که در مورد احساسات خود با شریک زندگی خود صحبت کنید.

اگر بارداری شما طبیعی است و هیچ عارضه ای ندارید، داشتن رابطه جنسی و ارگاسم خطر زایمان زودرس شما را افزایش نمی دهد یا باعث سقط جنین نمی شود.در اواخر بارداری، ارگاسم یا حتی خود رابطه جنسی می تواند باعث انقباضات خفیف شود. اگر این اتفاق بیفتد، احساس خواهید کرد که عضلات شکمتان سفت می شوند. این انقباضات به عنوان انقباضات برکستون هیکس شناخته می شوند و می توانند ناراحت کننده باشند، اما کاملا طبیعی هستند و نیازی به زنگ هشدار نیست. ممکن است بخواهید چند تکنیک آرام سازی را امتحان کنید یا فقط دراز بکشید تا انقباضات برطرف شوند.

انقباض ناشی از ارگاسم مشابه انقباضات پیشرونده رحم نیست. با این حال، به عنوان یک احتیاط ایمنی عمومی، برخی از پزشکان توصیه می کنند که در هفته های آخر بارداری اجتناب از رابطه جنسی را باور داشته باشند، اعتقاد بر اینکه هورمون های مایع منی پروستاگلاندین ها می توانند انقباضات را تحریک کنند. یک استثنا ممکن است برای زنان که می خواهند زایمان را تحریک کنند. بعضی از پزشکان بر این باورند که پروستاگلاندینها در مایع منی منجر به زایمان در یک حاملگی ترم یا پست ترم میشوند، زیرا مایع برای رسیدن به دهانه رحم و تولید پروستاگلاندینها مفید است. اما پزشکان دیگر بر این باورند که این ارتباط مایع منی زایمان فقط یک نظریه تئوری است و داشتن رابطه جنسی زایمان را تحریک نمی کند.همانطور که برای ارگاسم، این انقباض ها مشابه انقباضات زایمان نیستند وهیچ مشکلی ایجاد نمی شود.

انجام رابطه جنسی در دوران باردارای باید با آرامی و بدون خشونت صورت گیرد.

چه زمانی باید از رابطه جنسی در بارداری اجتناب کرد؟

ماما یا پزشک احتمالاً به شما توصیه می کند که اگر در این بارداری خونریزی شدید داشته اید، از رابطه جنسی خودداری کنید. اگر جفت کم باشد یا تجمع خون (هماتوم) وجود داشته باشد، رابطه جنسی ممکن است خطر خونریزی بیشتر را افزایش دهد.

همچنین به شما توصیه می شود در موارد زیر از رابطه جنسی خودداری کنید:

اگرکیسه آب پاره شده باشد - می تواند خطر عفونت را افزایش دهد (اگر مطمئن نیستید که کیسه آب پاره شده است از ماما یا پزشک خود بپرسید)

هر گونه مشکلی در ورودی رحم شما (دهانه رحم) وجود دارد - ممکن است در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس یا سقط جنین باشید.

شما دوقلو دارید یا قبلا زایمان زودرس داشته اید و یا درمراحل انتهایی بارداری هستید

اگر شما یا شریک جنسیتان در طول بارداری خود با افراد دیگری رابطه جنسی دارید، مهم است که از یک نوع مانع پیشگیری از بارداری مانند کاندوم برای محافظت از خود و کودکتان در برابر عفونت های مقاربتی (STIs) استفاده کنید.

پوزیشنهای خوب و بد جنسی در دوران بارداری

در حالی که رابطه جنسی برای اکثر زوج ها در بارداری بی خطر است، ممکن است آنقدرها هم آسان نباشد. احتمالاً باید موقعیت های مختلفی پیدا کنید. این می تواند زمانی برای کاوش و آزمایش با هم باشد.

رابطه جنسی با همسرتان در اوایل بارداری ممکن است ناراحت کننده باشد، نه فقط به دلیل برآمدگی، بلکه به این دلیل که سینه های شما ممکن است حساس باشد. همچنین اگر شریک زندگی شما عمیقاً دخول داشته باشد، ممکن است ناراحت کننده باشد.شاید بهتر باشد به پهلو دراز بکشید، یا رو به روی هم یا در حالی که همسرتان پشت سرتان است. همچنین ممکن است بخواهید سعی کنید در هنگام رابطه جنسی در بالا باشید یا در حالی که روی دست و زانو هستید از پشت به شما دخول کند. برای راحتی خود از بالش استفاده کنید.

منبع:

  • nhs.uk
  • ترجمه وتدوین : راضیه فرقانی کارشناس مامایی
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما