تغذیه مناسب قبل از بارداری

تغذیه مناسب قبل از بارداری

1400/05/06

تغذیه مناسب قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری تأثیر قابل توجهی بر بارداری ، رشد جنین و مادر نیز دارد. تحقیقات نشان میدهد احتمال تأثیر تغذیه قبل از بارداری بر روی جنین تا سالهای اول پس از تولد نیز موثراست. پس تغذیه قبل از بارداری بیشتر از آنچه تصور می شد، اهمیت دارد.
بنابراین رعایت رژیم غذایی مناسب قبل از بارداری برای حفظ سلامتی خود و جنین مهم است. اما به یاد داشته باشید که لازم است قبل از ورود به بارداری شروع به بهبود رژیم خود کنید ، پس زمان مناسب شروع تغییر است!
 

چرا شما باید قبل از بارداری تغذیه مناسب را حفظ کنید؟

1.تغذیه قبل از بارداری تأثیر قابل توجهی در باروری خانمها دارد. تحقیقات اخیر ثابت کرده است که تغذیه مناسب می تواند قدرت باروری خانمها را افزایش دهد از طرف دیگر تحقیقات نشان داده است که تغذیه نامناسب غنی از چربی و مواد نگهدارنده می تواند تهدیدی برای باروری باشد.

 

2.حفظ وزن از طریق تغذیه قبل از بارداری بر وزن جنین متولد شده تأثیر دارد. تحقیقات نشان میدهد که وزن جنین بر خطر ابتلا به بیماری ها تأثیر می گذارد ، تولد نوزادان با وزن کمتر از حد متوسط ​​یا بیشتر ممکن است احتمال ابتلا به دیابت ( دیابت مستقل از انسولین ) یا عدم موفقیت رشد مناسب، فشار خون بالا و هایپرکلسترولمی ( هایپرکلسترولمی ) را افزایش دهد.

 
3.تغذیه قبل از بارداری بر سلامت مادر نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش دهد.
 

تغذیه مناسب قبل از بارداری چگونه است؟

آب: آب زیادی بنوشید. آب نقش مهمی در حفظ تعادل مناسب هورمون ها در بدن شما دارد و این برای لقاح بسیار مهم است. همچنین ، آب به بدن کمک می کند تا از شر موادی که در بدن تجمع یافته و به سموم تبدیل می شوند خلاص شوید.

 
کربوهیدرات های پیچیده: شما باید این نوع غذا را بخورید ، به عنوان مثال: سبزیجات ، غلات سبوس دار. این غذاها حاوی موادی هستند که بدن برای حفظ قدرت باروری به آنها نیاز دارد. همچنین حاوی فیبرهای مهمی برای بدن است.
 
پروتئین: پروتئین از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا سنگ بنایی برای ساخت هورمون های مسئول باروری است. انتخاب منبع مناسب پروتئین مهم است زیرا در آخر رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی گوشت قرمز مضر است. بهترین منابع پروتئین: تخم مرغ ، حبوبات ، آجیل ، روغن ماهی ، گوشت های بدون چربی.
 
اسیدفولیک: هر خانمی در سن باروری باید قرص های اسیدفولیک به میزان 400 میکروگرم در روز مصرف کند. طبق تحقیقات علمی مشخص شد که مصرف اسیدفولیک 30 روز قبل از لقاح باعث کاهش بروز ناهنجاری جنین در ستون فقرات یا به اصطلاح نقص در لوله عصبی می شود.
 
ورزش را فراموش نکنید : ورزش به حفظ سلامت بدن و تعادل در سلامتی هورمون ها کمک میکند.
 

آیا غذاهایی وجود دارد که باید از خوردن آنها خودداری کنید؟

کافئین: برخی تحقیقات نشان دهنده احتمال توانایی کافئین بر کاهش قدرت باروری خانمها تا 27٪ است. همچنین کافئین به طور کلی بر جذب کلسیم و آهن در بدن تأثیر منفی می گذارد.
 
غذای فرآوری شده: غذای فرآوری شده احتمال افزایش وزن را افزایش می دهد. همچنین غذای فرآوری شده اغلب حاوی مواد نگهدارنده غیر طبیعی است که می تواند به بدن آسیب برساند. بنابراین تازه ترین غذاها را انتخاب کنید.
 
سویا: برخی تحقیقات نشان می دهد که محصولات سویا حاوی ژنیستئین است که باعث از بین رفتن اسپرم در مردان می شود ، بنابراین توصیه می شود برای ورود به بارداری از غذاهایی که حاوی سویا هستند استفاده نکنید. در مورد زنان، سویا می تواند منبع عالی پروتئین برای آنها باشد اما تحقیقات نشان می دهد خوردن سویا برای خانم کافی است تا بر اسپرم در حین لقاح تأثیر منفی بگذارد.
 
قندها: از قندها و شکر سفید خودداری کنید ، زیرا باعث افزایش وزن می شوند. مشخص شده است که اضافه وزن به باروری آسیب می رساند.
 
چربی های بد: چربی های بد مانند چربی های اشباع یا چربی های ترانس بدون ارتباط با باروری به بدن انسان آسیب می رسانند. علاوه بر این ، تحقیقات اخیر نشان می دهد که این چربی ها به طور یکسان به باروری در زنان و مردان آسیب می رسانند.
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما