تشخیص باردادی

تشخیص باردادی

1401/12/10

تست های تشخیص بارداری

زمانی که پریود شما عقب افتاده است و امیدوار هستید که حساسیت سینه و حالت تهوع از علائم بارداری است نه اینکه فقط سندروم پیش از قاعدگی باشد. مطمئن ترین راه برای اینکه مطمئن شوید که آیا باردار هستید؟انجام تست بارداری است. 
دو نوع تست بارداری وجود دارد. یکی از نمونه ادرار و دیگری نمونه خون استفاده می کند.

آشنایی با تست های بارداری

آزمایش‌های ادرار را می‌توان به دو روش مختلف انجام داد و این آزمایش‌ها را می‌توان در خانه یا در کلینیک انجام داد. یکی از راه ها شامل جمع آوری ادرار در یک لیوان و فرو بردن یک کیت در ادرار یا قرار دادن ادرار در یک ظرف مخصوص با قطره چکان است. گزینه دیگر شامل قرار دادن یک کیت  در جریان ادرار که وسط ادرار در جریان است.

آزمایش ها در مدت زمانی که باید منتظر بمانید تا به نتیجه برسید متفاوت است. شما به دنبال تغییر رنگ، خط یا علامت (مانند مثبت یا منفی) یا کلمات "باردار نیستم" یا "باردارهستم" خواهید بود.

تست بارداری و نحوه تشخیص آن را در نوین ماما جستجو کنید.

آزمایش ادرار چقدر دقیق است؟

آزمایش‌های ادرار یا آزمایش‌های بارداری خانگی، زمانی که به درستی انجام شوند، حدود ۹۷ درصد دقیق هستند. نکته کلیدی این است که آزمایش را اول صبح و با اولین ادرار انجام دهید. دراین زمان هورمون بارداری، hCG، در صورت بارداری، در بالاترین غلظت خود خواهد بود و احتمال تشخیص آن را در آزمایش افزایش می دهد.

تست های بارداری خانگی برای استفاده عالی هستند، زیرا راحت، ارزان، شخصی هستند، نتیجه سریع می دهند و استفاده از آنها آسان است. 
با این حال، اگر اشتباه انجام شود یا خیلی زود استفاده شود، نتیجه ممکن است نادرست باشد. اگر نتیجه منفی گرفتید و همچنان علائم بارداری (پریود نشدن، حالت تهوع، حساس شدن سینه ها و خستگی) داشتید، یک هفته صبر کنید و آزمایش دیگری انجام دهید یا از پزشک خود بخواهید آزمایش خون بدهد.

آزمایشات خون

دو نوع آزمایش خون وجود دارد. یک آزمایش خون کمی، میزان دقیق hCG را در خون اندازه گیری می کند (تیتراژکردن)و یک آزمایش خون کیفی hCG پاسخ ساده بله یا خیر به باردار بودن یا نبودن شما می دهد.

مزایای انجام آزمایش خون:

می تواند حاملگی را زودتر از آزمایش ادرار در حدود 7-12 روز پس از لقاح احتمالی تشخیص دهد (اما اگر نتیجه منفی دریافت شود، در صورت عقب افتادن پریود، آزمایش باید تکرار شود). تیتراژکردن HCGمی تواند غلظت هورمون hCG را در خون شما اندازه گیری کند (این اطلاعات مفیدی برای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در ردیابی مشکلات خاص در بارداری است)

معایب انجام آزمایش خون:

گرانتر از آزمایش ادرار (قیمت بستگی به هزینه ویزیت پزشک و هزینه آزمایشگاه دارد)می باشد. رسیدن به نتیجه زمان بیشتری  می خواهد. باید در مطب پزشک انجام شود.

برای تشخیص بارداری می توانید از بیبی چک استفاده کنید

تست بارداری چگونه کار می کند؟

هر دو نوع تست بارداری وجود هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را تشخیص می دهند. این هورمون مدت کوتاهی پس از اتصال جنین به دیواره رحم توسط جفت تولید می شود و در روزهای اول بارداری به سرعت در بدن شما بالا می برد. این تغییر سریع در هورمون هاست که بیشتر علائم بارداری شما را تحریک می کند.

اولین زمانی که می توانم تست بارداری خانگی انجام دهم چه زمانی است؟

اکثر تست‌های خانگی  که می‌توانید به محض عقب افتادن اولین روز قاعدگی مورد انتظار خود آزمایش کنید. این تجربه ما پرستاران و مراقبین مادران باردار است که وقتی زنان در یک یا دو روز از پریودهای عقب افتاده خود آزمایش می دهند ممکن است نتیجه منفی نادرست دریافت کنند. توصیه می کنیم بعد از هفت روز تاخیر تست را تکرار کنند.

این امر به این دلیل است که شروع قاعدگی در هر زمان از هفت روز قبل تا هفت روز پس از شروع قاعدگی طبیعی تلقی می‌شود و همچنان در محدوده زمانی «طبیعی» باشد. زمانی که هورمون بارداری گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در بدن شما بالا برود ، تست های بارداری بهترین نتیجه را دارند. این معمولا حدود 11 تا 12 روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. اکثر زنان حدود 14 روز پس از تخمک گذاری پریود می شوند.

اگر آزمایش شما مثبت باشد.

اگر بارداری احتمالی شما برنامه ریزی نشده باشد، بدون شک سوالات و نگرانی های احتمالی زیادی برای شما ایجاد میشود.

برای بارداری بهتراست حتما برنامه ریزی کنید

سوالات متداول در مورد تست های بارداری

اگر در تست بارداری خانگی نتیجه مثبت گرفتم به این معنی است که باردار هستم؟

یک نتیجه مثبت از تست بارداری خانگی وجود هورمون hCG را در سیستم شما نشان می دهد. هنگامی که تخم در پوشش رحم زن کاشته می شود، هورمون های hCG شروع به رشد و تکثیر می کنند. این نشانه این است که شما باردار شده اید.

اگر در تست بارداری خانگی نتیجه منفی گرفتم به این معنی است که باردار نیستم؟

نتیجه منفی می تواند به این معنی باشد که ۱.باردار نیستید،۲. آزمایش را خیلی زود انجام داده اید ویا آزمایش را اشتباه انجام داده اید. تست‌های بارداری از نظر حساسیت متفاوت هستند (چقدر زود می‌توانند هورمون hCG را تشخیص دهند)، ویا ممکن است به بدن خود زمان کافی برای تولید هورمون‌های hCG کافی که در آزمایش تشخیص داده شود، نداده باشید.

همچنین، اگر اجازه دهید یک تست برای مدت طولانی بماند (دیرتراز دستورالعمل روی جعبه)، تست نامعتبر است. بهتر است قبل از انجام آزمایش، دستورالعمل ها را دنبال کنید و منتظر بمانید تا پریود شوید. اکثر تست‌های بارداری با دو عدد در جعبه ارائه می‌شوند، و بهتر است هر دو را انجام دهید.

اولین زمانی که می توانم تست بارداری خانگی انجام دهم چه زمانی است؟

توصیه می شود برای انجام تست خانگی صبر کنید تا پریود شما عقب بیافتد. عقب افتادن قاعدگی اغلب یکی از اولین نشانه های بارداری است. اگر نمی توانید آنقدر منتظر بمانید تا متوجه شوید و از روزی که ممکن است باردار شده باشیداطلاع دارید، اولین آزمایش را می توانید  14 روز از زمان بارداری احتمالی انجام دهید.

اگر چند تست بارداری خانگی را انجام دهم و پاسخ های متفاوتی دریافت کنم چه؟

اگر پاسخ های متفاوتی در مورد تست های بارداری  دریافت کرده اید، توصیه می شود برای دریافت پاسخ دقیق، آزمایش خون انجام دهید.

منبع: americanpregnancy.org

ترجمه: دکتر راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما