درمان هرپس سیمپلکس تیپ یک (تبخال لب) در بارداری

درمان هرپس سیمپلکس تیپ یک (تبخال لب) در بارداری

1401/08/15

آیا تبخال لب دربارداری برای جنین ضرر دارد؟

اگر تا به حال تبخال داشته‌اید تاول‌ های آزاردهنده، دردناک، ریز و پر از مایع که معمولاً در اطراف دهان و روی لب‌ های شما ایجاد می‌شوند، می‌دانید که چقدر می‌توانند ناخوشایند باشند.

اما همچنین اگر تا به حال تبخال داشته‌اید (و بنابراین قبلاً ویروسی که باعث آن می‌شود را داشته‌اید)، آیا می‌دانستید که ممکن است عود کند، به خصوص زمانی که تحت استرس هستید یا در معرض نوسانات هورمونی هستید؟

استرس و تغییرات هورمونی. این شرایط خیلی شبیه به بارداری است.

تبخال در بارداری چیز ناشناخته‌ای نیست و معمولاً هیچ تأثیری بر رشد کودک شما ندارد. بنابراین ابتدا یک نفس راحت بکشید. در مرحله بعد، ادامه مطلب را بخوانید؛ زیرا هنوز چیزهای مهمی‌است که در مورد تبخال باید بدانید.

علل تبخال در بارداری

تبخال توسط یک ویروس ایجاد می‌شود؛ ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) از بین دو نوع HSV، تبخال معمولاً توسط HSV-1 ایجاد می‌شود، در حالی که تبخال تناسلی معمولاً نتیجه قرار گرفتن در معرض HSV-2 است. مواردی وجود داشته است که زخم های HSV-1 در اندام تناسلی و بالعکس دیده شده است.

اگر تا به حال تبخال (تبخال دهانی) داشته‌اید، ویروس تا آخر عمر در سیستم شما باقی می‌ماند که فقط فعال نیست مگر اینکه شیوع فعلی داشته باشید.

اما وقتی می‌گوییم استرس و هورمون‌ها می‌توانند باعث فعال شدن مجدد ویروس شوند، مهم است که بدانیم استرس و هورمون‌ها در وهله اول باعث ایجاد ویروس نمی‌شوند.

اگر هرگز HSV نداشته‌اید، می‌توانید آن را فقط از طریق تماس با فردی که به آن مبتلا شده است، دریافت کنید. وقتی نوبت به یک عفونت تبخال برای اولین بار می‌رسد، این می‌تواند از طریق فعالیت هایی مانند:

  • بوسیدن
  • اشتراک غذا یا ظروف
  • استفاده از chopsticks
  • براق کننده لب شخص دیگری
  • رابطه جنسی دهانی
تبخال در بارداری یکی از بخش هایی می باشد که باید در خصوص آن به پزشک زنان مراجعه کنید.

تأثیرات روی کودک در حال رشد شما

خبر خوب، اگر قبلاً ویروسی داشته‌اید که باعث تبخال می‌شد و در دوران بارداری شیوع تبخال دهانی دارید، به احتمال زیاد هیچ تأثیری بر روی جنین در حال رشد شما نخواهد داشت.

تبخال یک عفونت موضعی است که معمولاً در اطراف دهان است. آنها معمولاً از جفت عبور نمی‌کنند و به کودک شما نمی‌رسند. بالاترین ریسک سناریوی منبع مورد اعتماد این است که برای اولین بار در سه ماهه سوم بارداری خود HSV دریافت کنید.

هنگامی‌که برای اولین بار به ویروس مبتلا می‌شوید، بدن شما هنوز هیچ آنتی بادی محافظی در برابر آن ایجاد نکرده است. در حالی که HSV-1 معمولاً با تبخال دهان مرتبط است، می‌تواند باعث شیوع تبخال تناسلی شود که می‌تواند برای کودک شما خطرناک باشد، به‌ویژه زمانی که از کانال زایمان عبور می‌کند.

تبخال اکتسابی (اولیه) هنگام تولد جدی است. با این حال، این یک نگرانی برای تبخال تناسلی تا تبخال دهان می‌باشد. همانطور که گفته شد، از آنجایی که یک ویروس می‌تواند هر دو را ایجاد کند، مهم است که با پزشک خود در مورد هر گونه تبخال در دوران بارداری صحبت کنید.

درمان تبخال در دوران بارداری

رایج ترین درمان برای تبخال دوکوسانول (آبروا)، یک کرم موضعی بدون نسخه است. اما سازمان غذا و دارو آن را از نظر ایمنی در بارداری ارزیابی نکرده است.

در حالی که برخی از منابع معتبر تحقیقاتی تشخیص داده‌اند که این دارو در دوران بارداری «احتمالاً بی‌خطر» است، حداقل یکی از شرکت‌های داروسازی که این دارو را تولید می‌کند نسبت به استفاده از آن هشدار می‌دهد، مگر اینکه قطعاً مورد نیاز باشد که واقعاً به این معنی است که باید با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است درمان های دیگری وجود داشته باشد که باید ابتدا آنها را امتحان کنید.

اگر در گذشته تبخال داشته‌اید، پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر را توصیه کند که از هفته 36 شروع می‌شود و تا زمان زایمان ادامه می‌یابد، حتی اگر در حال حاضر شیوع ضایعات در اطراف ناحیه تناسلی نداشته باشید.

درمان تبخال در دوران بارداری را می توانید با پزشک زنان مراجعه کنید.

نکته:

مصرف قرص فامسیکلوویر در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. اگر تبخال شدید است با پزشک خود مشورت کنید. این به جلوگیری از فعال شدن مجدد و انتشار ویروس به ناحیه تناسلی کمک می‌کند.

این اقدام احتیاطی به این دلیل است که نباید کودک خود را در حین زایمان در معرض تبخال در ناحیه واژن قرار دهید. از طرف دیگر، پزشک شما ممکن است زایمان سزارین را پیشنهاد دهد، که به طور کلی از کانال زایمان جلوگیری می‌کند. چیزی که در صورت شیوع فعلی تبخال تناسلی (نوع اولیه واکتسابی) بسیار مهم است.

تبخال بعد از تولد نوزاد

تبخال بسیار مسری است، علیرغم این واقعیت که روی جنین شما در رحم تأثیر نمی‌گذارد. اگر بعد از تولد نوزادتان آنها را دارید، از بوسیدن آن گونه های کوچک و یا لمس هر گونه زخم و سپس لمس نوزاد خود بدون شستن دست های خود با صابون خودداری کنید.

در موارد بسیار نادر که در هر یک از پستان ها تبخال دارید، تا زمانی که هنوز مسری هستید، از شیر دادن از آن پستان خودداری کنید. تبخال شما تا زمانی که پوسته پوسته نشود مسری است و در این مرحله شروع به بهبود می‌کند.

اگر عفونت تبخال را به نوزاد خود منتقل کنید، به آن تبخال نوزادی می‌گویند. اگرچه به اندازه نسخه اکتسابی هنگام تولد جدی نیست، اما همچنان می‌تواند در نوزادی که هنوز سیستم ایمنی قوی ایجاد نکرده است، عوارض جدی ایجاد کند.

زخم تبخال روی دهان شما بیشتر آزاردهنده است تا خطری جدی برای جنین در حال رشد شما، به خصوص در سه ماهه اول وسه ماهه دوم بارداری به وبژه اگر قبلاً چنین بوده است. اما همچنان باید به مامای خود در مورد آن اطلاع دهید.

ویروسی که باعث تبخال می‌شود معمولا HSV-1 است. همچنین می‌تواند باعث تبخال تناسلی شود که خطر بیشتری برای بارداری و رشد کودک شما دارد.

اگر در سه ماهه سوم بارداری شیوع بیماری دارید یا اگر برای اولین بار در سه ماهه سوم حاملگی خود به ویروس مبتلا شوید ممکن است پزشک یا ماما از شما بخواهد که از برخی دستورالعمل های درمانی یا احتیاطی مانند داروهای ضد ویروسی یا زایمان سزارین پیروی کنید.

  • منبع: هلث لاین
  • ترجمه وتدوین : خانوم راضیه فرقانی
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما