تاثیر رادیوتراپی کوتاه شده بر سرطان آندومتر

تاثیر رادیوتراپی کوتاه شده بر سرطان آندومتر

1401/06/20

رادیوتراپی بعد عمل سرطان آندومتر میتواند پیش آگهی خوبی ارائه دهد اما رژیم معمولی 5 هفته ای می تواند زمان بر و پرهزینه باشد. یک مطالعه آزمایشی نشان داد که تحویل تقریباً همان دوز طی تنها دو هفته و نیم، که به عنوان هیپوفرکشناسیون شناخته می‌شود، پیامدهای مسمومیت کوتاه مدت خوبی داشت.
هنوز مشخص نیست که آیا این پروتکل به اندازه دوره استاندارد موثر خواهد بود یا خیر، و عوارض جانبی طولانی مدت ممکن است همچنان یک مشکل باشد.

سرطان آندومتر
با این وجود، کوتاه کردن مدت رادیوتراپی می تواند مزایایی داشته باشد، به ویژه در سرطان پیشرفته رحم ، جایی که شیمی درمانی در برابر متاستازهای دور استفاده می شود. پس از جراحی، خطر عود موضعی و متاستاز دوردست وجود دارد که انتخاب درمان اولیه را پیچیده می کند. شیمی درمانی می تواند چندین ماه طول بکشد و تشعشع معمولاً چندین هفته است. بنابراین، یک برنامه کوتاه‌تر پرتو ممکن است مزایای بالقوه‌ای داشته باشد، به‌ویژه اگر فرصتی وجود داشته باشد که زودتر بدون تأخیر یا قطع شیمی‌درمانی انجام شود.» مرکز علوم بهداشتی سانی بروک تورنتو.

تاثیر رادیوتراپی بر سرطان آندومتر

 بیماران مبتلا به سرطان زنان با تشعشعات هیپوفرکشناسیون به لگن که شامل واژن، بافت‌های پاراواژن و غدد لنفاوی لگن می‌شد، تحت درمان قرار گرفتند. لئونگ گفت: با این حجم نسبتاً بزرگ لگن با بافت‌های طبیعی اطراف، این نیاز به پرتو درمانی بسیار متمرکز با فناوری پیشرفته دارد. پروتکل مطالعه از تکنیک استریوتاکتیک برای ارائه 30 گری در 5 کسر استفاده کرد.

هیپوفراکسیون می تواند در کاهش زمان سفر و زمان صرف شده در بیمارستان و همچنین کاهش بار مالی و افزایش کیفیت زندگی مفید باشد. این مزایا نقش بیشتری در زمینه همه‌گیری کووید-19 ایفا کرده‌اند.
اگرچه یافته ها دلگرم کننده هستند اما ما هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اثربخشی یکسان (در مقایسه با پروتکل استاندارد) نداریم، برای اندازه گیری اختلال عملکرد روده، اختلال عملکرد جنسی، تنگی واژن و سایر عوارض به پیگیری طولانی مدت نیاز است.
همچنین مشخص نیست که آیا دوزهای هیپوفرکشن شده واقعاً معادل دوز استاندارد هستند یا خیر. ما می دانیم که آنها تقریباً معادل هستند، اما اگر از نظر اثربخشی معادل باشند، این یک سؤال است. این احتمالاً همان چیزی است که باعث توقف بیشتر انکولوژیست ها می شود.

تاثیر رادیوتراپی بر سرطان آندومتر

www.medscape.com

ترجمه وتدوین : مریم سادات معصوم زاده

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما