استروژن درمانی واژینال با مهارکننده های آروماتاز در زنان مبتلا به سرطان پستان ​​توصیه نمی شود!

استروژن درمانی واژینال با مهارکننده های آروماتاز در زنان مبتلا به سرطان پستان ​​توصیه نمی شود!

1401/08/03

عوارض جانبی کاهش استروژن

زنان مبتلا به سرطان پستان که از درمان غدد درون ریز کمکی برای کاهش خطر عود استفاده می‌کنند، اغلب گزارش می‌دهند که عوارض جانبی کاهش استروژن، مانند گرگرفتگی و خشکی واژن، کیفیت زندگی آنها را از بین می‌برد و این عوارض می‌تواند منجر به قطع درمان شود.

اما اقدامات پزشکی برای مقابله با این عوارض جانبی، همانطور که در نتایج یک مطالعه جدید از دانمارک نشان داده شده است، دارای خطراتی است.

مصرف استروژن درمانی واژینال

استفاده از استروژن درمانی واژینال (VET) خطر عود سرطان پستان را در زنان مبتلا به سرطان پستان زودرس گیرنده استروژن مثبت که از مهارکننده‌های آروماتاز ​​(AIs) استفاده می‌کردند، 39 درصد افزایش داد. هیچ افزایشی در خطر عود در زنانی که از VET استفاده می کردند و تاموکسیفن مصرف می کردند، یا در زنانی که از VET استفاده می کردند و هیچ گونه درمان کمکی غدد درون ریز مصرف نمی کردند، وجود نداشت.

بیمارانی که از مهارکننده های آروماتاز ​​استفاده می کنند، باید استراتژی های جایگزین را برای مدیریت علائم دستگاه تناسلی ادراری امتحان کنند، زیرا (VET) احتمالاً خطر عود سرطان سینه را افزایش می دهد استفاده از درمان خوراکی استروژن که به عنوان هورمون درمانی یائسگی (MHT) شناخته می شود، در بازماندگان سرطان سینه که تحت درمان با AI هستند، توصیه نمی شود

استروژن درمانی واژینال در سرطان پستان

محققان پیشنهاد می کنند که زنانی که از VET و AI استفاده می کنند باید پس از 2 تا 3 سال به تاموکسیفن روی آورند.
 
این بررسی 8461 زن را شناسایی کرد. پس از درمان اولیه برای سرطان پستان 2410 به درمان غدد درون ریز کمکی، از جمله سال 2007 با تاموکسیفن و 403 با AI رفتند.

در کل جمعیت مورد مطالعه، نزدیک به 2000 زن VET و 133 زن MHT مصرف کردند که با استفاده از حداقل دو نسخه ارزیابی شد. هورمون درمانی در زنانی که هم تحت درمان غدد درون ریز بودند و هم در زنانی که تحت درمان غدد درون ریز نبودند استفاده شد.

به طور کلی، سرطان پستان در 1333 زن (16%) طی یک پیگیری متوسط ​​9.8 سال عود کرد.

منبع: www.medscape.com

ترجمه : مریم سادات معصوم زاده 

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما