آیا میتوانید در دوران قاعدگی باردار شوید؟

آیا میتوانید در دوران قاعدگی باردار شوید؟

1401/06/07

چند روز بعد از پریود می توانید باردار شوید؟

اسپرم می تواند تا 5 روز پس از رابطه جنسی در داخل رحم شما زندگی کند و بارداری تنها زمانی رخ می دهد که در زمان تخمک گذاری، اسپرم در رحم یا لوله های فالوپ وجود داشته باشد.

برای بسیاری از افراد، تخمک گذاری در حدود روز 14 سیکل شما اتفاق می افتد. با این حال، داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا روش پیشگیری دیگری در طول دوره قاعدگی یا خارج از پنجره باروری مورد انتظار شما تضمینی برای باردار نشدن شما نیست!

آیا می توانید در دوران قاعدگی باردار شوید؟

آری ،برای کسانی که سیکل کوتاه‌تری دارند 

میانگین 28 تا 30 روز است - اگر در طول قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید، هنوز احتمال بارداری وجود دارد. به عنوان مثال، اگر در اواخر دوره قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید و تخمک گذاری زودرس داشته باشید، می توانید باردار شوید. استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، کاندوم یا سایر روش های پبشگیری معمولاً بهترین راه برای جلوگیری از بارداری است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه زمان بندی رابطه جنسی و سایر روش های جلوگیری از بارداری، ادامه مطلب را بخوانید.

تخمک گذاری و بارداری چگونه انجام می شود؟

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تخمدان یک تخمک بالغ آزاد می کند. تقریباً یک بار در ماه، یک تخمک بالغ می‌شود و تخمدان آن را در لوله‌ی فالوپ رها می‌کند. سپس به سمت اسپرم در لوله های فالوپ و رحم می رود.

قبل از رسیدن به ملاقات با تخمک، اسپرم باید از واژن، از طریق دهانه رحم به داخل حفره رحم و به لوله فالوپ برود تا تخمک را بارور کند.

ممکن است بین 45 دقیقه تا 12 ساعت طول بکشد تا این اتفاق بیفتد. اسپرم پس از انزال حدود 2 تا 5 روز پس از ورود به واژن طول عمر دارد.

تخمک بین 12 تا 24 ساعت پس از خروج از تخمدان زنده است. اسپرم می تواند تا 5 روز پس از رابطه جنسی زنده بماند. لانه گزینی، که پس از لقاح اتفاق می افتد، معمولاً 6 تا 12 روز پس از تخمک گذاری انجام می شود.

شما می توانید بلافاصله پس از پریود باردار شوید. اگر در اواخر چرخه خود رابطه جنسی داشته باشید و به پنجره باروری خود نزدیک شوید، ممکن است اتفاق بیفتد. از سوی دیگر، احتمال بارداری درست قبل از پریود کم است.

36 تا 48 ساعت بعد از تخمک گذاری، احتمال بارداری کم است. احتمال بارداری در ماه، بعد از تخمک گذاری کاهش می یابد.

اگر حاملگی اتفاق نیفتد، دیواره رحم می ریزد و دوره قاعدگی شما شروع می شود.

ردیابی پنجره باروری

ردیابی پنجره باروری راهی برای تعیین زمان "بهینه" شما برای باردار شدن است. همچنین در صورتی که قصد باردار شدن ندارید، می تواند از بارداری جلوگیری کند. به عنوان روشی برای کنترل بارداری قابل اعتماد، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا چرخه ماهانه خود را ثبت کنید تا پنجره باروری شما مشخص شود.

چگونه پنجره بارور خود را ردیابی کنیم

روش زیر به شما کمک می کند پنجره بارور خود را پیدا کنید.

به مدت 8 تا 12 ماه، روز شروع قاعدگی خود را ثبت کنید و تعداد کل روزهای آن چرخه را بشمارید. توجه داشته باشید که اولین روز پریود کامل قاعدگی شما روز اول است.

سپس طولانی ترین و کوتاه ترین تعداد روز را از ردیابی ماهانه خود یادداشت کنید.

با کم کردن 18 روز از طول کوتاه ترین چرخه، اولین روز از پنجره باروری خود را پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر کوتاه ترین چرخه شما 27 روز بود، 18 را از 27 کم کنید و روز 9 را یادداشت کنید.

با کم کردن 11 از طول طولانی ترین چرخه، آخرین روز پنجره باروری خود را پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر طولانی ترین طول چرخه 30 روز بود، روز 19 آخرین روز پنجره باروری می باشد.

زمان بین کوتاه ترین و طولانی ترین روز پنجره بارور شماست. در مثال بالا، بین روزهای 9 و 19 خواهد بود. اگر می‌خواهید از بارداری پیشگیری کنید، مهم است که در آن روزها از داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا سایر روش‌های بازدارنده خودداری کنید.

چگونه از پنجره بارور خود به عنوان کنترل بارداری استفاده کنیم؟

تخمک گذاری یک روز در طول پنجره باروری شما اتفاق می افتد. تخمک آزاد شده برای 12 تا 24 ساعت زنده است. این بدان معنا نیست که شما می توانید هر روز در این پنجره باردار شوید. اما اگر می‌خواهید از بارداری جلوگیری کنید، ایده خوبی است که در طول دوره باروری از رابطه جنسی بدون کاندوم یا روش مانع دیگری خودداری کنید.

ابزارهایی برای ردیابی چرخه شما

برای ردیابی چرخه خود، اولین روز از چرخه قاعدگی خود را در تقویم یا در برنامه ریزی روزانه خود علامت بزنید. این کار را در چند ماه انجام دهید. همچنین می‌توانید از یک برنامه باروری برای کمک به پیگیری استفاده کنید.

آیا روش باروری موثر است؟

اگر چرخه های بسیار ثابتی دارید، دانستن پنجره باروری می تواند به جلوگیری از بارداری کمک کند. اما به خاطر داشته باشید که روزهای چرخه شما همچنان می تواند هر ماه تغییر کند. عواملی مانند استرس، رژیم غذایی یا ورزش سنگین می‌توانند بر تعداد روزهای چرخه شما تأثیر بگذارند. روز تخمک گذاری نیز می تواند هر ماه تغییر کند.

ردیابی تخمک گذاری معمولاً راه مؤثرتری برای کمک به باردار شدن است. اگر در تلاش برای جلوگیری از بارداری هستید، با پزشک خود در مورد بهترین روش کنترل بارداری برای خود صحبت کنید.

بارداری در دوران قاعدگی

سایر روش های آگاهی از باروری

ردیابی تخمک گذاری یکی دیگر از روش های موثر آگاهی از باروری است. روش های رایج برای ردیابی تخمک گذاری عبارتند از:

  • ردیابی دمای پایه بدن شما
  • بررسی مخاط دهانه رحم
  • با استفاده از کیت های پیش بینی تخمک گذاری
  • دمای پایه بدن

دمای شما زمانی که کاملا در حالت استراحت هستید بعد از تخمک گذاری کمی افزایش می یابد. برای ردیابی دمای پایه بدن خود، به یک دماسنج دمای پایه مخصوص نیاز دارید.

با استفاده از دماسنج، زمانی که برای اولین بار صبح از خواب بیدار می شوید، قبل از بلند شدن از رختخواب، دمای خود را اندازه بگیرید و ثبت کنید. شما می توانید آن را بر روی کاغذ یا روی یک برنامه نمودار کنید. در طول تخمک گذاری دمای شما کمی افزایش می یابد، حدود 0.5 درجه فارنهایت (0.3 درجه سانتیگراد).

از آنجایی که این روش به شما کمک می‌کند زمان تخمک‌گذاری را درک کنید، می‌تواند با صبر کردن برای داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا روش پیشگیری دیگر تا چند روز پس از افزایش دما، برای جلوگیری از بارداری بهتر عمل کند.

مخاط دهانه رحم

برخی افراد متوجه افزایش مخاط دهانه رحم نزدیک به تخمک گذاری می شوند. این به این دلیل است که سطح استروژن در این مدت افزایش می یابد و باعث می شود دهانه رحم شما مخاط بیشتری تولید کند.

این مخاط شفاف و کشدار خواهد بود. قوام آن شبیه سفیده تخم مرغ خواهد بود. ممکن است در روزهایی که متوجه افزایش مخاط دهانه رحم می شوید، بدن شما بارورتر باشد.

کیت های پیش بینی تخمک گذاری

اگر می خواهید باردار شوید، ممکن است بخواهید یک کیت پیش بینی تخمک گذاری بخرید. آنها ادرار شما را برای افزایش هورمون لوتئینه کننده (LH) آزمایش می کنند.

(LH )هورمون لوتئینه کننده

24 تا 48 ساعت قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. اگر در تلاش برای جلوگیری از بارداری هستید، در این زمان از داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا روش پیشگیری دیگری اجتناب کنید. اما از آنجایی که اسپرم می تواند تا 5 روز در رحم زنده بماند، ممکن است بخواهید از رابطه جنسی بدون کاندوم یا روش پیشگیری دیگری برای 5 روز قبل از این افزایش، اجتناب کنید، که پیش بینی آن از قبل دشوارتر است.

سایر اشکال پیشگیری از بارداری

چندین گزینه برای اشکال موثر پیشگیری از بارداری وجود دارد. انتخاب های محبوب عبارتند از:

  • قرص های ضد بارداری
  • دستگاه های داخل رحمی
  • تزریق‌های ضد بارداری مانند Depo-Provera
  • اگر دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید، این گزینه ها می توانند بیش از 99 درصد در برابر بارداری موثر باشند.
  • کاندوم یکی دیگر از روش‌های موثر پیشگیری از بارداری است و همچنین از عفونت‌های مقاربتی محافظت می‌کند.

تیک اوی یا بیرون کشیدن / ویدراوال

داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا یک روش پیشگیری دیگر در طول قاعدگی احتمال بارداری شما را کاهش می دهد. اما تضمینی نیست!

ردیابی تخمک گذاری و تعیین پنجره باروری می تواند شانس باردار شدن شما را در هر ماه کاهش دهد. برای درک اثربخشی تنظیم خانواده طبیعی به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. اگر می خواهید از بارداری جلوگیری کنید، بهترین گزینه می تواند این باشد که با پزشک خود در مورد یک روش قابل اعتماد از کنترل بارداری صحبت کنید.

منبع: healthline.com

ترجمه و تدوین: راضیه فرقانی 

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما