نقش کمبود ویتامین B12 درمشکلات باروری وزایمان

نقش کمبود ویتامین B12 درمشکلات باروری وزایمان

1401/05/29

نقش کمبود ویتامین B12 درمشکلات باروری وزایمان

ویتامین B12 چیست؟

ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که به عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی کمک می کند. این بزرگترین ویتامین B است و برای متابولیسم سلول های بدن حیاتی است. علاوه بر این، نقش مهمی در تولید اجزای ژنتیکی DNA و RNA تخمک و همچنین اسپرم دارد.

ناباروری

آیا کمبود ویتامین B12 می تواند باعث ناباروری شود؟

کمبود ویتامین B12 می تواند بر باروری مردان و زنان تأثیر بگذارد. وقتی بدن شما فاقد B12 باشد، میتواند منجر به عواقب جدی مانند ضعف، از دست دادن حافظه، ناباروری، کمخونی، مشکلات عصبی یا روانی شود. در اینجا نحوه تأثیر کمبود ویتامین B12 بر مردان و زنان آورده شده است.

1. درمردان

ویتامین B12 نقش مهمی در تولید و بلوغ اسپرم دارد. مردانی که از مشکلات باروری رنج میبرند، باید غذاهای غنی از ویتامین B12 مصرف کنند تا نیاز بدنشان به ویتامین B12 تامین شود. کمبود این ویتامین ممکن است بر تعداد اسپرم تأثیر منفی بگذارد یا منجر به مشکلات زیر شود:

2. درزنان

برای زنی که کمبود ویتامین B12 دارد تلاش برای باردار شدن دشوار است. حتی اگر زنی با ویتامین B12 باردار شود، احتمال از دست دادن جنین بیشتر است. فقدان B12 احتمالاً در تولید مثل اختلال ایجاد می کند و به مشکلات زیر کمک می کند:

  • تخمک گذاری غیر طبیعی
  • اختلال در تقسیم سلولی طبیعی
  • اختلال در رشد تخمک
  • مشکل در کاشت تخمک بارور شده در آندومتر
نقش کمبود ویتامین B12 درمشکلات باروری وزایمان

اکنون می دانید که در صورت کمبود ویتامین B12 ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شوید، به همین دلیل باید مکمل های ضروری این ویتامین را مصرف کنید.مصرف دوز باروری مکمل ویتامین B12 در حدود 2.4 میکروگرم در روز می تواند به عملکرد سالم بدن شما کمک کند.مانند کمبود ویتامین B12 ، کمبود فولات نیز می تواند در باروری شما تأثیر بگذارد.اما این فقط موقتی است و معمولاً با مکمل های فولات قابل برگشت است.

مشکلات باروری در مردان و زنان شایع است. اکثر زوج ها باردار شدن را به طور فزاینده ای دشوار می دانند. یکی از دلایل اصلی مشکلات باروری یا ناتوانی در باردار شدن، کمبود ویتامین B12 در بدن است. محققان پیشنهاد می کنند که سطوح پایین B12 در بدن می تواند بر باروری در مردان و زنان تأثیر بگذارد. اگر مدت زیادی است که در تلاش برای باردار شدن بوده اید و هیچ موفقیتی نداشته اید، یکی از دلایل آن می تواند کمبود ویتامین B12 در بدن شما باشد. دریابید که چگونه ویتامین B12 بر باروری شما تأثیر می گذارد و چه کاری می توانید انجام دهید تا به زودی باردار شوید.

مطالعه ای بررسی رابطه ناباروری با از دست دادن مکرر جنین در بیمارانی که کمبود ویتامین B12 داشتند.

که نتایج مطالعه نشان داد که انعقاد خون بیش از حد به دلیل افزایش سطح هموسیستئین ممکن است منجر به از دست دادن جنین در ابتدای شروع کمبود ویتامین B12 شود. کمبود طولانیتر با ایجاد تغییراتی در تخمکگذاری یا رشد تخمک یا تغییراتی که منجر به لانهگزینی معیوب میشود، منجر به ناباروری میشود.

نقص لوله عصبی(NTDs)

نکته بالینی

اگر باردار هستید ، نداشتن ویتامین B12 کافی می تواند خطر ابتلا به نقص جدی هنگام تولد کودک را که به عنوان #نقصلولهعصبی شناخته می شود ، افزایش دهد.لوله عصبی یک کانال باریک است که در نهایت مغز و نخاع را تشکیل می دهد.

نمونه هایی از نقص لوله عصبی عبارتند از:

1-اسپاینا بیفیدا(spina_bifida)

جایی که ستون فقرات کودک به درستی رشد نمی کند.

2-آنانسفالی

جایی که کودک بدون بخش هایی از مغز و جمجمه متولد می شود.

3-آنسفالوسل

جایی که یک کیسه غشایی یا پوشانده شده از پوست حاوی بخشی از مغز از سوراخ در جمجمه بیرون می آید.

دریابید که چگونه می توانید خطر ابتلا به نقص لوله عصبی کودک را کاهش دهید.

مشکلات زایمان

زایمان زودرس

کمبود فولات در دوران بارداری ممکن است خطر تولد نوزاد نارس (قبل از هفته 37 بارداری) یا وزن کم هنگام تولد( LBW) را افزایش دهد.خطر جداشدن جفت نیز ممکن است افزایش یابد. این یک وضعیت جدی است که جفت شروع به خارج شدن از داخل دیواره رحم می کند و باعث ایجاد درد شکمی (شکمی) و خونریزی از واژینال می شود.

منابع:

  • nhs.uk
  • pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  • ترجمه وتدوین:راضیه فرقانی
راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی

راضیه فرقانی کارشناس مامایی دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی تهران با سابقه ۲۸ سال فعالیت مامایی وزنان درمطب وبیمارستان درتهران .. درحال حاضر مدیر وب سایت تخصصی نوین ماما می باشند که دانش وتجربیات خود را دراین زمینه به کاربران گرامی ارائه می دهند.

ارسال نظر شما

نظر خود را راجع به این مطلب بنویسید و مشارکت کنید
ارسال نظر در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}

نظرات شما