انجمن روانپزشکی کودک ونوجوان در مورد حوادث اخیرنکاتی را به مسئولان و خانواده ها یادآوری میکند:
۱) بر اساس پژوهش های علمی و اجتماعی، رشد و تکامل دوران کودکی و نوجوانی و سالهای گذر از نوجوانی به بزرگسالی تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله بحرانها و استرسهای اجتماعی قرار میگیرد که میتواند به شکل گیری شخصیت و هویت این نسل آسیب بزند. به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته تقریباً تمام نهادها و سازمانها بر اساس برنامههای مشخصی موظفند که تا حد امکان شرایط را برای رشد و تکامل سالم کودکان و نوجوانان فراهم کنند، موضوعی که به نظر میرسد در کشور ما در دهه های گذشته تا اندازه زیادی مغفول مانده است. به علاوه، بحرانهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متعدد، همه گیری کرونا و بحران اجتماعی اخیر، سالهاست که فضای پر استرسی را برجامعه حاکم کرده است. این موارد در کنار ناکافی بودن برنامه های حمایتی، برخی تبعیض ها و کم توجهی به نیازهای این نسل … از جمله عواملی هستند که نارضایتی این گروه سنی را افزایش میدهند.
۲) گذار از وابستگی کودکی به استقلال بزرگسالی معمولاً با استقلال مادی و فکری، یافتن، تثبیت شغل و تشکیل خانواده مشخص میشود. طولانی شدن این دوره به دلیل نبود فرصتهای شغلی مناسب یا بیکاری، نبود امکان ازدواج و تشکیل خانواده و … به شدت استرس زا است. دسترسی گسترده نوجوانان به فناوری های ارتباطی و شبکه های اجتماعی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر زندگی، امکان مقایسه با نمونه های ایده آل یا ایده آل نما در سطح جهانی را برای آنان فراهم میکند و امید به آینده را کاهش میدهد که میتواند بر میزان نارضایتی و رفتارهای اعتراضی بیفزاید.
۳) نیاز به استقلال، خودمختاری، دیده شدن و مشارکت در امور اجتماعی از نیازهای اساسی دوران نوجوانی است. اگر به این نیازها توجه نشود، امکان بروز احساس رها شدگی و بیگانگی افزایش مییابد، حس اینکه فرد بازیگر اصلی زندگی خودش نیست. مقاومت در برابر جوانگرایی و استفاده کمتر از ظرفیت، استعدادهای جوانان و نخبگان در بسیاری از مراکز و سازمان ها از دلایل بروز نارضایتی و سرخوردگی این نسل است.
۴) دولت ها نیز مانند والدین باید تفاوتهای بین نسلی را بپذیرند تا پیشرفت و پویایی جامعه ادامه داشته باشد. برقراری فضای گفتگو و تعامل برای درک این دیدگاه ها نیازمند شنیدن عقاید، اجازه نقد دادن و اجتناب از تحمیل عقاید است. اعتراض مسالمت آمیز نوجوانان و جوانان نشان دهنده حس مسئولیت پذیری و تمایل به مشارکت در مسائل اجتماعی است. از این فرصت میتوان برای شنیدن نگرانیها، درک عقاید، جلب مشارکت و برنامه ریزی برای بهبود شرایط استفاده کرد.
۵) رفتار و شخصیت افراد با الگوبرداری از افراد مهم زندگی ساخته میشود. امروزه بسیاری از نهادهای آموزشی و رسانه های رسمی اغلب بر نقش منفی فضای مجازی و هشدار در مورد الگوبرداری در این فضا تأکید دارند، در حالی که برای پیشگیری از این تأثیرات منفی مسئولان جامعه باید در عمل الگوهای مثبت و به روز از مصادیقی مانند: صداقت، شفقت، رعایت حق دیگران، عذرخواهی، مسئولیت پذیری و اجتناب از خشونت … ارائه کنند و در عین حال بر روش های درست بهره گیری از امکانات ارتباطی و اجتماعی تأکید نمایند.
۶) وجود اعتماد در رابطه میان نوجوانان، جامعه احساس امنیت و رضایت ایجاد میکند. اطلاع رسانی درست و شفاف، مراقبت و حمایت، ایجاد فضای گفتگو و در مقابل اجتناب از برچسب زنی، فرافکنی و … از جمله عواملی هستند که باعث شکلگیری اعتماد در روابط میان مردم و مسئولان میشود. مطالعات جهانی نشان میدهد که یکی از شاخصهای مهمِ وجود رضایت و خشنودی در جامعه، اعتماد مردم به رفتار پلیس است. مجرمانگاری بخش زیادی از افراد جامعه و برخوردهای خشن از جمله عواملی هستند که میزان اعتماد به پلیس را کاهش میدهند.
۷) وجود فضای خشونت، به سلامت روان همه افراد جامعه آسیب میزند و اتخاذ راهبردهای رادیکال نظیر دوقطبی سازی جامعه بر سر موضوعات خاصی این وضعیت را تشدید میکند. انعطافپذیری و در نظر گرفتن خواسته ها و نظرات طیف های مختلف فرهنگی و اجتماعی میتواند فضای تعامل را جایگزین تقابل کند
۸) انجمن های علمی، نهادهایی هستند که میتوانند ظرفیت علمی ارزشمندی را در اختیار سیاستگذاران و تصمیمگیران برای بهبود شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و رفاهی جامعه قرار دهند. بنظر میرسد این ظرفیت از نظر مسئولان مغفول مانده است و در تدوین قوانین و تصمیم ها کمتر به نظر آنها توجه میشود.
در پایان مجدداً یادآور میشویم که تبعات سنگین این وقایع دامن همه افراد جامعه را میگیرد و آسیب های جبرانناپذیری به فرزندان این سرزمین وارد میکند