بلوغ

مسائل مربوط به بلوغ
عنوان

بلوغ دختران

| 6 پست

توصیه ای برای دختران نوجوان در دوران بلوغ دارید؟

1398/03/23
|
17:06

از پنجم ابتدایی هربار که خواستم دوش بگیرم مادرم با هراس و وحشت عجیبی ازم سوال میکرد که آیا لباس زیرم خونی شده یا نه؟و من چقدر ازین سوال متنفر بودم طوریکه حمام رفتن برای من کابوس وحشتناکی شده بود هر بار مثل یک بازجو سراغم میومد چون شدیدا وسواس نظافت داشت،طوریکه وقتی پریود شدم از وحشت رفتارهای بیمارگونه مادرم نتونستم بهش اطلاع بدم روز سوم ساعت شش صبح بود که من سراسیمه از آلوده شدن لباسهام بیدار شدم که مخفیانه تعویض کنم که مادرم مچم رو گرفت و رسما من بیچاره شدم از همون لحظه مدام پیش برادر و پدرم تذکر میداد اینجا خیسه نشین اونجا نشین دستهات رو تمیز بشور اون زمان پدهای بالدار و جذب بالا نبود و وحشت اینکه حجم پد از روی شلوار مشخص بشه یکی از بدترین دغدغه های من بود عادت نداشتن به وجود پد باعث میشد مثل اردک راه برم و همین باعث تمسخر همگان میشد همزمان رشد سینه ها و مشخص شدن حجم اونها از روی لباس کابوس دیگری بود و نگاهها و نیشخندهای خانمهای بزرگ فامیل که بعد از ورانداز کردن تحویل میدادن بسیار آزاردهنده بود موقع تعطیلی مدارس نگاههای کنجکاو پسران همسن و سالمون که خیلی مستقیم وبی پرده بود بسیار تلخ بود زود رنجی و حساس شدن مزید بر علت بود من در مدرسه چه مکافاتی که نداشتم و چه دلدردهای شدیدی که هربار کارم به بیمارستان میکشید😔 خلاصه تمام نوجوانی من با پریود و دردهای ماهیانه گذشت و هرگز هیچ حس دیگه ای رو تجربه نکردم نه حس علاقه ای به جنس مخالف نه تمایلی به شیطنت و .... امیدوارم که فرزندانمون هرگز تجربیات تلخ ما رو نداشته باشند و بلوغ رو با سلامتی روح و روان پشت سر بگذارند!

من کلاس پنجم دبستان بودم که یه روز معلم مهربونمون خانم زنگنه زاده همه ما رو جمع کرد تو کلاس و بهمون گفت که ما خانمها چیزی به اسم رحم تو شکممون هست که بچه قراره توش رشد کنه و وقتی بالغ شدیم ماهانه دیواره اش به شکل خون ریزش خواهد کرد و بهتره از چیزی به اسم نوار بهداشتی استفاده کنیم منم شاد و شنگول اومدم خونه و با ذوق گفتم من دیگه می دونم نوار بهداشتی به چه دردی می خوره مادر و پدرم آشپزخونه بودن پدرم رفت بیرون مادرم گفت حیا داشته باش چندماه بعد اولین بار لباس زیر خونی رو دیدم خیلی ترسیدم ولی یاد حرف معلم خوبمون افتادم و مادرم رو صدا کردم تا سالها حس خوبی بهش نداشتم ولی الان یاد گرفتم که این حس و اتفاق یه مشکل نیست بلکه یک مزیت هست و الان نسبت بهش حس مناسبی دارم.

در طی دوران بلوغ، تغییرات بدنی و احساسی رخ می دهد و شما سئوالات زیادی را خواهید داشت. بنابراین با مادر و یا خواهر بزرگتر از خود در این رابطه صحبت کنید و نگران نباشید.  بهداشت جسمی بلوغ در دختران توجه به نظافت پوست موجب زیبایی ، شادابی ، تبخیر ، تعریق و تنفس پوستی و از بین رفتن بوی بدن می شود . شستشو با آب ولرم و صابون سبب پاکیزگی پوست می شود . در این دوره غدد عرق ، ماده چربی با بوی بد ترشح می کنند که سبب بد بو شدن بدن می شود . شستشوی بدن و استحمام علاوه بر تمیزی و نشاط و شادابی نوجوان ، سبب از بین رفتن بوی بد بدن نیز می شود.  بنابراین بهترین و مهمترین وسیله نظافت پوست حمام کردن و شستن تمام بدن بوسیله آب گرم و صابون است . استحمام مرتب برای سلامتی نوجوان لازم است . استحمام روزانه در دوران عادت ماهانه لازم است . البته توصیه می شود از حمام کردن در وان خودداری شود . دردهای دوران عادت ماهانه اغلب به دلیل انقباضات عضلانی رحم بوجود می آیند که می توان آن را از طریق استحمام با آب گرم و یا استفاده از کیسه آب گرم به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه تسکین داد . در دوران عادت ماهانه ، شستشو ناحیه تناسلی ضروری است و سبب هیچ نوع بیماری نمی شود . با شستشوی خون ، بوی بد از بین می رود و از مساعد شدن محیط برای رشد انواع میکروبها جلوگیری می شود.  در شروع بلوغ به علت فعالیتهای هورمونهای بدن ،‌فعالیت غدد پوست زیاد شده ، باعث ایجاد جوش می شود . جوشهای صورت نباید دستکاری شوند زیرا موجب عفونت و برجای ماندن محل جوشها به شکل جای زخم بر روی صورت می شود . در موارد خفیف بایستی از طریق شستشوی مرتب با آب ولرم و صابون آنها را تمیز نگهداشت و از دستکاری یا فشاردادن و کندن آنها خودداری کرد. استفاده از حوله و وسایل بهداشتی شخصی و همچنین زدودن موهای زائد بدن به روش صحیح ، از نکات ضروری است که باید رعایت شود . محافظت و پاکیزگی دست و صورت که بیشتر در معرض آلودگی هستند ، اهمیت زیادی دارد.  شستشوی مرتب پاها و مسواک زدن منظم و مرتب و صحیح دندان ها از نکات بهداشتی ضروری در همه دوره های زندگی و بخصوص در دوران بلوغ هستند . با رعایت بهداشت دهان و دندان ، پوست و سایر موارد بهداشت فردی ، نوجوانان می توانند از ابتلا به بسیاری از بیماریها پیشگیری کنند.  ورزش مناسب ترین وسیله برای تأمین سلامت نوجوانان است . ورزش علاوه بر تفریح و تخلیه انرژی نوجوان ،‌فواید جسمی و روانی بسیاری دارد . ورزش سبب بهبود کار سیستمهای بدن شامل عضلات ، استخوانها و … می شود و قلب ، ریه و سیستم گردش خون را تقویت می کند ؛ فشارهای عصبی ، افسردگی و نگرانی را کاهش می دهد ؛ موجب گسترده شدن روابط اجتماعی و افزایش ظرفیت شخصیتی نوجوان و تقویت خودباروری ، احساس لیاقت و توانایی او می شود . انتخاب ورزش مناسب با توجه به ساختار بدنی فرد و سلامت و بیماری وی و همچنین گزینش محیط مناسب برای ورزش از نکات اساسی است.  در پایان دوره بلوغ ، تغییر فرم بدن و پیدایش فرم زنانه رخ می دهد . به طوری که چربی به شکل زنانه در بدن توزیع می شود . یعنی پهن شدن لگن و رانها می شود . پستانها کاملاً رشد می کند . همچنین علاوه بر قاعدگی ، رحم ، مهبل و اعضای تناسلی زن نیز به اندازه کافی رشد می کنند . این مراحل معمولاً در ۱۸ سالگی کامل می شوند .

منارک یا اولین دوره خونریزی ماهانه خون ریزی ماهانه، در سنین ۹ تا ۱۶ سالگی رخ می دهد. در این دوران، باید بهداشت را کاملا رعایت کنید و همیشه نوار بهداشتی همراه خود داشته باشید. رعایت نکاتی برای تسکین و یا بهبود ناراحتی های جسمی و روحی پیش از قاعدگی مصرف کم‌تر مواد غذایی که حاوی قند یا شکر به مقدار زیاد هستند و به جای آن استفاده بیش‌تر از نان، سیب‌زمینی، خرما و حبوبات  مصرف کم‌تر چربی‌های حیوانی و گوشت قرمز و جایگزینی آن با روغن های گیاهی و گوشت سفید (مرغ و ماهی مصرف کم‌تر نوشابه های کافئین‌دار نظیر قهوه و چای ) کاهش مصرف نمک تا حد ممکن مراقبت از دندان ها: در دوران بلوغ، هورمون های اضافی در بدن موجب بروز مشکلاتی در دهان می شوند. لثه ها ممکن است حساس‌تر و متورم شوند. لذا باید همیشه مسواک بزنید و بعد از غذا، با نخ دندان لای دندان هایتان را تمیز کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان باعث جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان، بیماری های لثه ای و دیگر مشکلات می شود. 

دختران برای بلوغ بهتر باید از انواع مولتی ویتامین و منیرال بخصوص زینک استفاده کنند تا دچار ضعف جسمانی و کم خونی نشوند. داروخانه آنلاین داروبوم انواع مکمل های مخصوص بانوان در تمام سنین رو داره

ارسال نظر
{{ error }}

کاربر گرامی، جهت نوشتن پیام ضروریست که به حساب خود در سایت مامایی نوین ماما وارد شوید، قبل از ثبت نام و ورود به سایت نمی توانید پیامتان را ارسال کنید

تاپیک های به روز شده